Een korset is een orthopedisch hulpmiddel dat ondersteuning geeft bij diverse rugproblemen, zoals lage rugpijn, hernia of artrose. Het korset helpt u bij een goede lichaamshouding. Het korset kan in verschillende uitvoeringen en materialen worden geleverd. Het kan zijn dat een standaard korset voldoende is, maar indien nodig kunnen wij ook een korset voor u op maat maken. Meer weten over het juiste korset voor uw situatie? Neem dan contact met ons op voor meer informatie.
Een korset, ook wel romporthese of rompbandage genoemd, zorgt voor ondersteuning van de rug (romp) en dient ter preventie of behandeling van (chronische) rugpijn. Door het dragen van een korset komt er uitwendige druk (compressie)op uw romp- en rugspieren, zodat u minder pijn ervaart. Tevens zorgt het korset voor een betere houding en draagt het bij aan goede ondersteuning van uw rug. Een korset wordt vaak ingezet bij pijnklachten van artrose, spit of een hernia. Een korset kan in verschillende modellen en materialen worden geleverd. Uw orthopedisch adviseur kan u vertellen welk korset het meest geschikt is voor uw situatie.
Uw rug geeft het lichaam een rechte houding, beschermt het ruggenmerg en helpt mee de romp te bewegen. De rug bestaat uit vele spieren, wervels, banden en tussenwervelschijven. Maar ook uw buik- en bekkenspieren werken samen met uw rugspieren en houden uw ‘core’ (het centrum van uw lichaam) zo in evenwicht. Een korset kan helpen wanneer u last hebt van klachten zoals:
Tijdens uw eerste afspraak met ons maakt u kennis met een van onze orthopedisch adviseurs. Samen bespreken we uw hulpvraag en nemen we de informatie door die uw arts heeft vermeld in de verwijsbrief. Daar nemen we alle tijd voor. Met de informatie van uw specialist en uw verhaal bekijken we wat de beste oplossing is. Daarnaast geven we advies over de vergoeding en leggen we allerlei gegevens vast.
Tijdens deze eerste afspraak meten we ook het korset aan. We nemen de maten van uw rug en romp en kijken welk korset het beste bij uw probleem past. Mochten wij het juiste confectieproduct voor u op voorraad hebben, dan kunt u gelijk met uw korset naar huis, maar vaak moeten wij deze nog bestellen.
Heeft u een maatwerk product nodig, dan meten we tijdens deze afspraak de maten van uw rug en romp. Aan de hand van uw maten, maken wij uw korset.
De orthopedisch adviseur maakt meestal een pasafspraak met u over 1 week in geval van een confectieproduct, of over 2 weken in geval van een maatwerk korset.
Tijdens de pas- en afleverafspraak controleren we of uw korset goed past en comfortabel zit. We doen het korset bij u om. Tijdens deze afspraak leggen wij u uit hoe u het korset moet gebruiken en schoon kunt maken. Ook maken wij een controleafspraak. Eventueel op een technisch spreekuur met uw voorschrijvend arts erbij.
Een korset kan in verschillende uitvoeringen en materialen worden geleverd. Het kan zijn dat een confectiekorset voor voldoende is. Is dit niet het geval, dan kunnen wij ook een korset voor u op maat maken. Indien u een maatwerk korset nodig hebt, zal uw orthopedisch adviseur u voorlichten over de verschillende mogelijkheden voor uw maatwerk korset.
Wij werken met hoge kwaliteit confectiekorsetten. Al onze merken zijn zorgvuldig door onze orthopedisch adviseurs geselecteerd op hun kwaliteit en duurzaamheid.
U kunt bij ons ook terecht voor speciale kinderkorsetten. Een kinderkorset is gemaakt van stevige kunststof en geeft ondersteuning bij een verkeerde en instabiele zithouding of een verlamde romp. Tijdens de groei van uw kind begeleidt een korset de groei van de wervelkolom.
Draag onder uw korset altijd een hemd. Een katoenen hemd of speciaal korsethemd absorbeert transpiratievocht en voorkomt dat het korset schuurt op de huid. Om drukplekken te voorkomen mogen er geen naden of plooien in het hemd zitten. Een korset met een goede pasvorm is bijna niet zichtbaar onder de kleding. Soms is een randje op de rug zichtbaar bij het bukken.
Door het dragen van een korset kunt u plaatselijk wat meer gaan transpireren. Laat de huid wennen en in de loop van de tijd zal de zweetproductie vaak afnemen.
Door sluitingen (o.a. klittenband) en harde materialen aan het korset kan er slijtage ontstaan aan kleding. Wij adviseren u wat ruimer zittende kleding te dragen en zo min mogelijk tegen een harde achtergrond te zitten. Als u een korset draagt, zit u het prettigst op een rechte stoel. In bijvoorbeeld een bank met zachte kussens, kan uw korset naar boven schuiven. In principe kunt u met uw korset al uw dagelijkse activiteiten verrichten, maar u dient wel rekening te houden met een verminderd vermogen om de rug te buigen.
Er zijn korsetten met een tweede sluiting van haken en ogen. Voordat u deze sluiting opent of sluit moet u eerst de vetersluiting helemaal openen. Dit om uitscheuren van de haken of ogen te voorkomen.
U was het stoffen korset met de hand op maximaal 30°C. Rol het natte korset in een handdoek en laat het daarna liggend drogen op een rekje. U mag het korset niet centrifugeren of in de droogtrommel doen. Sommige korsetten hebben een kussentje in de rug, dat met klittenband vastzit. Verwijder dit kussentje voordat u het korset gaat wassen. Baleinen in het korset hoeven niet verwijderd te worden. Treedt er zichtbare slijtage op (bijvoorbeeld een loskomende stiknaad), neem dan contact op met uw orthopedisch adviseur. Na verloop van tijd kunnen klittenbanden minder goed sluiten door aanwezigheid van pluizen in de harde zijde van het klittenband. Verwijder deze pluizen met een speld of kleine priem, dan wordt de grip hersteld.
In het algemeen geldt voor een orthopedisch hulpmiddel een gewenningstijd. Per soort voorziening is deze gewenningstijd verschillend. Neem hiervoor rustig de tijd. Na 1 tot 2 weken moet u aan uw korset gewend zijn. In ieder geval mag uw korset u geen pijn doen of irriteren. Als dat wel zo is, neem dan contact op met uw orthopedisch adviseur.
Door het intensief dragen van uw korset kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw korset daarom regelmatig controleren door uw orthopedisch adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.
Gebruikshandleiding Stoffen korset
Uw korset voldoet aan de essentiële eisen van de Europese Verordening (EU) 2017/745 betreft medische hulpmiddelen. Op grond van de classificatiecriteria (bijlage VIII) van deze richtlijn, is dit product ingedeeld in risicoklasse I. De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte stoffen korset is één jaar en gaat in op de datum van aflevering. Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing. Livit Ottobock Care is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit Ottobock Care als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.
Wij streven naar 100% klanttevredenheid en vragen u om opmerkingen of klachten altijd te melden. Het liefst bij de betreffende Livit Ottobock Care medewerker. Heeft dit onvoldoende resultaat opgeleverd? Dan verwijzen wij u naar onze klachtenprocedure op livit.nl/klachtafhandeling. Wij zoeken zo snel mogelijk naar een passende oplossing voor u.
Alle medische hulpmiddelen moeten binnen de Europese Unie (EU) voldoen aan de Medical Device Regulation (MDR). Om dit aan te tonen is het in bepaalde gevallen mogelijk om een CE-markering aan het product toe te voegen. Alleen volledig naar maat gemaakte producten hoeven deze CE-markering niet te hebben. Voor alle producten van Livit Ottobock Care geldt dat deze voldoen aan de wettelijke eisen van de Medical Device Regulation.
Vaak worden braces en orthesen uit de basisverzekering vergoed. Dit is wanneer de brace of orthese noodzakelijk is voor het dagelijks functioneren. Orthesen en braces die gebruikt worden voor sport of educatie worden over het algemeen niet vergoed. Dit geldt ook voor braces en orthesen die gebruikt worden tijdens een behandeling (geen vergoeding). Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding voor uw brace of orthese? Check dan de vergoedingenwijzer.
Voor elke orthese of brace geldt dat wij de aanvraag voor dit hulpmiddel vooraf indienen bij uw zorgverzekeraar. Voor de meeste orthesen en braces is vooraf geen toestemming nodig.
Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars in Nederland. Het enige dat we van u nodig hebben om uw aanvraag te kunnen indienen is een voorschrift van uw arts (medisch specialist) met de medische indicatie en het behandeldoel, aangevuld met een zorgplan dat u samen met de Livit adviseur opstelt.
Of u voor vergoeding van uw hulpmiddel in aanmerking komt, is afhankelijk van uw medische indicatie en uw hulpvraag en bij welke zorgverzekeraar u verzekerd bent. Check de vergoedingenwijzer.
Ook al wordt uw hulpmiddel door de zorgverzekeraar vergoed, kan het zijn dat de kosten ten laste komen van uw eigen risico. Het eigen risico is een wettelijk bepaald jaarbedrag dat voor iedereen gelijk is. Voor 2023 is het eigen risico vastgesteld op € 385,-. Dit bedrag is gelijk aan vorig jaar. Voor kinderen tot 18 jaar geldt geen eigen risico.
Bij sommige verzekeraars kunt u uw eigen risico in termijnen betalen. Of dat in uw geval ook geldt, kunt u navragen bij uw zorgverzekeraar.
Voor sommige hulpmiddelen, bijvoorbeeld voor orthopedische en semi-orthopedische schoenen, geldt behalve het eigen risico ook een eigen bijdrage. Dit bedrag betaalt u zelf. De overheid bepaalt voor welke hulpmiddelen een eigen bijdrage geldt en hoe hoog de bijdrage is. Dit geldt voor hulpmiddelen uit zowel de basisverzekering als uit de aanvullende verzekering.
Sommige zorgverzekeraars bieden een aanvullende verzekering, waarbij de eigen bijdrage geheel of gedeeltelijk wordt vergoed. Uw zorgverzekeraar kan u hier meer over vertellen.
Livit werkt samen met alle zorgverzekeraars in Nederland. Met de juiste indicatie worden de meeste orthopedische hulpmiddelen geheel of gedeeltelijk uit de basisverzekering vergoed. Livit dient de declaratie voor hulpmiddelen die onder de basisvergoeding vallen rechtstreeks in bij uw zorgverzekeraar. Voorwaarden daarvoor zijn dat wij in het bezit zijn van de gegevens van uw zorgverzekering, uw identiteitsbewijs en een verwijsbrief van uw arts of specialist. Of u voor een vergoeding in aanmerking komt, is dus afhankelijk van uw verwijzing (medische indicatie).
Wilt uw weten of u aanspraak kunt maken op vergoeding? Check dan de vergoedingenwijzer.
Met meer dan 149 locaties vindt u altijd een locatie bij u in de buurt
Selecteer uw verzekeraar om te kijken of u vergoed wordt
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Lees er hier meer over
Om ervoor te zorgen dat de Exopulse Mollii Suit goed werkt en lang meegaat, is het belangrijk om te weten hoe u het pak goed draagt en onderhoudt. Op deze pagina leggen we op een eenvoudige manier uit hoe u Exopulse Mollii Suit kunt gebruiken en verzorgen, zodat u er het meeste voordeel van heeft.
Dragen Exopulse Mollii Suit
Let op dat u de magnetische strips aan de besturing voorzichtig behandelt:
Tip voor tijdens de draagtijdHou tijdens het dragen van het pak mobiele apparatuur op minimaal 30 cm (12 inches) afstand. Denk daarbij aan laptops, mobiele telefoons, spelcomputers of antennekabels en-kastjes. De frequentie van deze apparatuur kan de prestaties van het pak verminderen.We adviseren u om tijdens het dragen van Exopulse Mollii Suit, een boek te lezen, televisie te kijken of rust te nemen.
Het wassen van uw Exopulse Mollii SuitOm het pak schoon en fris te houden adviseren wij u om elke week de elektrodes in de jas en broek te reinigen met een schoon en vochtig doekje zonder zeep.
Tips voor het dragen van Exopulse Mollii Suit
Lees hier de gebruiksaanwijzing Exopulse Mollii Suit.
De kosten van een orthese hangen af van de uitvoering waarvoor wordt gekozen. Er zijn grote verschillen tussen confectie- en maatwerkoplossing, en tussen verschillende materialen. Wilt u meer duidelijkheid over kosten? Maak dan een afspraak met een van onze adviseurs.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten. Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen.
Voor het aanmeten komen u en uw kind naar één van de Livit Ottobock Care Centers. Er zijn twee of drie afspraken nodig voordat uw kind de orthese kan gaan dragen. Bij de eerste afspraak wordt in samenwerking met de arts het looppatroon en de spierspanning beoordeeld. Daarna wordt de orthese aangemeten door een gipsafdruk van het been te maken en/of door maten op te nemen. Dit duurt zo’n dertig minuten.
Het is belangrijk dat u de schoenen die uw kind wil gaan dragen met de orthese bij u heeft op deze afspraak. Of dat u de hielheffing van de schoen weet. Als de orthese zonder binnenschoen wordt besteld, kunt u de orthese binnen twee weken afhalen. Als er wel een binnenschoen is besteld, komt u eerst terug voor een pasafspraak. Dit duurt zo’n vijftien minuten. Eén week daarna wordt een laatste check gedaan en kan uw kind de orthese gaan dragen.
U kunt bij ons terecht voor orthopedische schoenen en schoenaanpassingen, veiligheidsschoenen, steunzolen, steunkousen en therapeutisch elastische kousen, orthesen en braces, bandages, prothesen en redressiehelmen.
De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw orthese is één jaar. Voor producten die niet door Livit Ottobock Care worden gemaakt, zijn de garantievoorwaarden van de fabrikant van toepassing.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthesevoorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
U kunt het kunststof deel van de orthese schoonmaken met water of een sopje. Soms is de orthese voorzien van een leren schoentje, let erop dat die tijdens het schoonmaken niet nat wordt. Verder is er geen onderhoud nodig.
Gemiddeld gaat een orthese 2 jaar mee, afhankelijk van het type orthese, de uitvoering en de intensiteit van het gebruik van het hulpmiddel. Vervanging van uw orthese na deze gebruikstermijn wordt vaak door uw zorgverzekeraar vergoed. Uw orthopedisch adviseur zal u hierover informeren.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten. Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Er is vaak veel meer mogelijk dan u denkt. We helpen u graag op weg bij het vinden van de snelste weg naar uw sportwens, zodat u snel lekker kunt gaan bewegen en sporten.
Bespreek de mogelijkheden met uw orthopedisch adviseur. Hij of zij kan goed inschatten of uw voorziening geschikt is voor de sport die u in gedachten heeft. Een speciale sportvoorziening is voor de meeste recreatieve vormen van sport echt niet altijd nodig. Vaak kan een goed advies en een kleine aanpassing aan uw dagelijkse voorziening al voldoende zijn.
Een orthese van siliconen is veel gemakkelijker schoon te houden dan een orthese van bijvoorbeeld leer. De orthese is afwasbaar met water en een niet-agressieve zeep. Spoel de orthese goed na om zeepresten te verwijderen. Droog goed af. Siliconen is een sterk materiaal, maar kan minder goed tegen scherpe voorwerpen. Een gescheurde orthese kan meestal nog gerepareerd worden, mits de orthese niet te oud is. Bel ons voor een afspraak als u scheurtjes ontdekt. Wij kunnen de orthese dan repareren. Wij kunnen ook de sluiting van uw orthese vernieuwen als deze verder nog goed zit en werkt.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar.
Als uw arts de orthese heeft voorgeschreven en u het hulpmiddel permanent gebruikt (de orthese is noodzakelijk bij uw algemene dagelijkse activiteiten), dan worden de kosten voor het hulpmiddel doorgaans vergoed door uw zorgverzekeraar. Hou wel rekening met het verplichte eigen risico dat u bij uw zorgverzekering heeft. Dat betekent dat de kosten pas vergoed worden, nadat u het volledige eigen risico hebt betaald. De zorg van uw huisarts telt niet mee voor het eigen risico. Uiteraard dienen wij de factuur voor uw orthese in bij uw zorgverzekeraar. Deze stuurt u vervolgens een factuur als u uw eigen risico nog niet volledig hebt betaald. In de polisvoorwaarden van uw zorgverzekering staan de precieze vergoedingen die u ontvangt. Uw adviseur zal u er meer over vertellen tijdens uw afspraak. Vraagt u zelf een orthese (brace, spalk of bandage) aan, zonder verwijzing van uw arts, dan zijn de kosten voor eigen rekening.
Meer weten over de vergoeding van een specifieke orthese? Bekijk dan onze vergoedingenwijzer.