Ischias

Wat is ischias?

ischiasIschias is zenuwpijn gerelateerd aan de ischiaszenuw, ook wel de grote beenzenuw genoemd. Dit is de langste zenuw in het lichaam. Hij loopt van de onderrug via de achterkant van het bovenbeen helemaal tot aan de voet. Als de ischiaszenuw ontstoken raakt of beschadigd is, kan dit zorgen voor pijn in de onderrug, billen en benen. Dan wordt gesproken van ‘ischias’.

Ischias is op zichzelf geen aandoening. Het kan beter beschreven worden als een symptoom van een onderliggend probleem in de lage rug. Door aandoeningen in de onderste ruggenwervels, kan er druk komen te staan op de ischiaszenuw of kan deze geïrriteerd raken. Hierbij voelt u meestal aan één kant van het lichaam de symptomen: pijn of een verdoofd gevoel in de bil of het been.

Symptomen van ischias

Het meest kenmerkende symptoom van ischias is pijn in één bil of been. Dit is vaak een scherpe pijn. Wanneer ischias erger wordt, kan de pijn uitbreiden van de bil naar het bovenbeen, het onderbeen en zelfs tot de tenen. Als er sprake is van ischias kunt u ook de volgende symptomen ervaren:

  • Een doof gevoel in één bil, been, voet of tenen.
  • Tintelingen in één bil, been, voet of tenen.
  • Spierkramp in één been.
  • Moeite om rechtop te staan door de pijnscheuten.
  • Moeite om van houding te veranderen, bijvoorbeeld wanneer u wilt opstaan na een tijdje te hebben gezeten.
  • Lang zitten, bijvoorbeeld in de auto, doet pijn.
  • Hoesten, niezen en onverwachte bewegingen zorgen voor pijn in het been of de rug.
  • Spierkrampen in de bil of het been.
  • Verminderde reflexen in knieën of enkels.

Oorzaken ischias

Ischias ontstaat in de meeste gevallen door aandoeningen in de onderrug tussen de onderste ruggenwervels. De volgende factoren kunnen het risico op ischias vergroten:

  • Wanneer er sprake is van hernia, een uitstulping van de tussenwervelschijven, leidt dit vaak tot ischias. Dan kan de uitstulping van de tussenwervelschijf namelijk tegen de ischiaszenuw aandrukken.
  • Een andere oorzaak van ischias kan zijn wanneer het kraakbeen in de tussenwervelschijf afneemt (artrose), wat zorgt voor irritatie van de zenuwwortels.
  • Bij spit zijn er kleine scheurtjes in de wand van een tussenwervelschijf. Dit kan het risico op ischias vergroten.
  • Door een zwangerschap of bevalling kan er meer druk komen te staan op de zenuw, wat kan leiden tot ischias.
  • Stress kan zorgen voor een verkeerde lichaamshouding en daarmee een te zware belasting voor de rug, wat het risico op ischias vergroot.
  • Zware belasting van de rug door te zwaar tillen.

Hoe kan ischias behandeld worden?

In de meeste gevallen gaat ischias vanzelf weer over binnen zes weken. Toch is het verstandig dat u naar de huisarts gaat, wanneer u ischiasklachten ervaart. De huisarts zal u waarschijnlijk aanraden om periodes van rust af te wisselen met speciale oefeningen voor de rug. Daarnaast kunt u pijnstillers, zoals paracetamol, voorgeschreven krijgen om de pijn te verzachten. Een fysiotherapeut kan helpen om sneller te genezen van ischias. Wanneer u ischias heeft is het verstandig om voorlopig niet zwaar te tillen.

Merkt u dat de pijn in uw been verdwijnt en plaatsmaakt voor een doof gevoel in het been? En heeft u daarnaast last van urine incontinentie? Meld dit bij uw arts.

Warmte kan de pijn door ischias verminderen. U kunt bijvoorbeeld een warm bad nemen, een warme kruik leggen op de plek die pijn doet of gebruik maken van een warmtekussen. Door de warmte zullen de spieren zich ontspannen, wat de pijn kan verlichten.

Het is begrijpelijk dat u rust neemt wanneer u door ischias pijn in uw rug, bil of been heeft. Soms zal u door de pijn ook niet tot veel activiteit in staat zijn. Toch is het belangrijk dat u, zodra dit ook maar enigszins mogelijk is, geleidelijk aan weer in beweging komt. Want als u te lang niet beweegt, kan dit de klachten op de lange termijn juist verergeren. Blijf dus zo veel mogelijk uw werk of hobby’s uitvoeren en probeer minimaal 30 minuten per dag te bewegen.

Oefeningen bij ischias

Hieronder staan een aantal oefeningen beschreven die u thuis kunt doen en die de ischias klachten kunnen verzachten.

Knieën heen en weer bewegen

Ga plat op uw rug liggen met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Houd uw knieën bij elkaar en beweeg ze eerst langzaam zo ver mogelijk naar links. Beweeg ze vervolgens langzaam aan zo ver mogelijk naar rechts. Herhaal deze beweging 10 keer.

Knie naar de borst brengen

Ga plat op uw rug liggen met uw beide benen gestrekt. Eerst brengt u uw gebogen linkerknie zo ver mogelijk naar uw borst. Gebruik uw handen in de knieholte om de knie zo dicht mogelijk naar uw borst te brengen. Breng het been daarna langzaam weer in de startpositie. Herhaal deze beweging met uw rechterknie. Doe deze oefening per been 10 keer.

Knieën openen en sluiten

Ga plat op uw rug liggen met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Open beide knieën naar buiten en breng ze daarna in langzaam tempo weer bij elkaar. Herhaal deze oefening 10 keer.

Welk product(en) kunnen helpen

Een rugbrace, of orthese,wordt gedragen om pijn in de rug te verminderen. Maar ook om krachtverlies of bewegingsproblemen op te heffen door overbelasting of slijtage. En denkt u tenslotte ook aan goede schoenen of steunzolen: een goede ondersteuning voor de voeten werkt door naar het knie- en ruggewricht. Comfortschoenen kunnen hierbij een oplossing zijn. Comfort schoenen zijn beschikbaar met extra schoenwijdte, waardoor er gemakkelijk een steunzool in gedragen kan worden.

Vergoeding zorgverzekering bij een brace of orthese

Een orthese of brace kan in sommige gevallen (gedeeltelijk) vergoed worden via uw zorgverzekering. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U bent in het bezit van een recente verwijzing van een medisch specialist (orthopeed, reumatoloog etc.).
  • Het beoogd gebruik is permanent en langdurig / chronisch, dat wil zeggen dat u het product dagelijks gebruikt en ‘levenslang’ nodig heeft. Dit is waarschijnlijk niet het geval bij een tenniselleboog.
  • Het product wordt niet gebruikt voor sport.

Voor een concreet antwoord passend bij uw situatie, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen vervolgens aangeven of u wel of geen recht heeft op een gehele vergoeding of een gedeeltelijke vergoeding. Het product wordt altijd verrekend met uw eigen risico.

Mocht u niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kunnen wij u een kwalitatief en voordelig alternatief bieden uit onze webshop voor braces en orthesen.

Uw orthese of brace zelf aanschaffen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl kunt u uw eigen orthese of brace aanschaffen en bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Naar Blessurewijzer