Tips voor gebruiken en onderhouden prothesen

sporten met onderbeen prothese

Gebruik

Uw voorschrijvend arts, fysiotherapeut en/of adviseur helpt u met het leren leven met uw prothese. Het gebruiksadvies dat zij u gegeven hebben is altijd leidend. Neem rustig de tijd om uw prothese aan te trekken en zorg ervoor dat:

  • Uw stomp schoon, droog en vrij van wondjes of beschadigingen is. Lees hier meer over het verzorgen van uw stomp.
  • Eventuele stompkous(en) glad en goed aangesloten om de stomp zitten.
  • U de prothese in de juiste stand (die uw adviseur u heeft uitgelegd) aantrekt.
  • U altijd controleert of uw prothese goed vast zit voor u hem belast.
  • Uw prothese niet in aanraking komt met water. Is de prothese toch nat geworden, neem dan contact op met uw Livit adviseur. Er bestaan speciale waterbestendige prothesen of hoezen waarmee u wel het water in kunt. Vraag ernaar bij uw Livit adviseur.Heeft u problemen met het dragen of het mechanisme van uw prothese, neem dan contact op met uw Livit adviseur. Heeft u problemen met uw stomp of andere klachten, raadpleeg dan altijd eerst uw arts of specialist.

Aan- en uittrekken

Voor het aantrekken van een liner rolt u de randen helemaal naar buiten toe op. Plaats de liner dan tegen uw stomp en rol de liner af over uw ledemaat heen. Als u een liner draagt met pin, let dan op dat de pin in het verlengde van uw stomp staat. Bij het uittrekken rolt u de liner weer terug.

Let op: Een (sport)prothese is niet ontwikkeld voor extreme kracht overdracht. Houdt u hier rekening mee als u zware dingen wilt tillen. Zo is een halter liften of een zak cement sjouwen vaak teveel gevraagd van een prothese.

Onderhoud

  • Maak de koker dagelijks schoon met een vochtige doek of een desinfecterend middel. Verwijder het middel vervolgens goed met een vochtige doek. Laat de koker aan de lucht drogen voordat u de prothese aantrekt. Is uw koker bekleed, bijvoorbeeld met leer, gebruik dan geen alcohol, water of zeep.
  • Als u stompkousen gebruikt, zorg dan dat u elke dag met schone start. Was de stompkousen met de hand in een lauw (30°C) sopje (let op het bijgeleverde wasvoorschrift).
  • Neem direct contact op met uw adviseur bij de eerste tekenen van schade of storingen. Zo kan de schade zo veel mogelijk beperkt blijven en uw veiligheid gewaarborgd.

Onderhoud Liner

  • Maakt u gebruik van een liner lees dan aandachtig de meegeleverde onderhoudsinstructies door. Meestal geldt: maak de binnen- en buitenkant van de liner elke avond schoon met ongeparfumeerde zeep.
  • Spoel na het schoonmaken de liner goed af met lauw water en dep deze droog met een stofvrije doek.
  • Laat de liner vervolgens drogen op de plastic standaard, met de stoffen bekleding naar buiten.
  • Bij een liner met een pinsysteem, zuigt u de adapter van het pinsysteem (in de koker) eenmaal per week goed uit met de stofzuiger.

Let op: Stel de liner en koker van uw prothese nooit langdurig bloot aan hitte van bijvoorbeeld verwarming of zon. De materialen waarvan deze onderdelen gemaakt zijn kunnen niet goed tegen temperaturen hoger dan 40°Celcius. Haal uw prothese niet zelf uit elkaar. De onderdelen zijn door een deskundige op een speciale manier aan elkaar bevestigd.

Onderhoud silliconen en pvc onderdelen

Siliconen onderdelen van uw prothese (bijvoorbeeld een hoes, hand of voet) kunnen scheuren als ze in contact komen met scherpe voorwerpen. Mocht er een scheurtje zijn ontstaan, neem dan direct contact op met uw Livit adviseur. Was uw prothesehandschoenen van pvc of siliconen mee wanneer u uw handen wast. Prothesevoethoezen kunt u ook met water en zeep reinigen.

Let op:

  • Siliconen hoezen slijten snel door gebruik. Hoe voorzichtiger u ermee omgaat, hoe langer ze meegaan.
  • Gebruik op siliconen nooit oplosmiddelen en pas bij pvc op met aanraking van hete voorwerpen (zoals een pan).
  • Houd u strikt aan het eventuele onderhoudsschema van uw prothese. Bij het niet naleven ervan kunt u geen aanspraak maken op de garantie.

Controle

Door het intensief dragen van uw prothese kan er ongemerkt slijtage optreden. Door slijtage aan bijvoorbeeld de pasvorm, het materiaal of de sluitingen kan de werking van uw hulpmiddel verminderen. Laat uw prothese daarom regelmatig controleren door uw Livit adviseur. Wij nemen contact met u op voor het plannen van deze controle-afspraak. Heeft u last of vragen, bel ons dan gerust.

Garantie

De garantietermijn op materiaal- en productiefouten in uw op maat gemaakte stoffen korset is één jaar en gaat in op de datum van aflevering. Als redelijkerwijs aangenomen kan worden dat problemen door anatomische veranderingen zijn/worden veroorzaakt, is de garantieregeling niet van toepassing. Livit is niet aansprakelijk voor de gevolgen van het onjuist gebruik van, of het aanbrengen van aanpassingen aan, de door haar geleverde producten door andere dan door Livit als bevoegd erkende personen. Hiermee vervalt tevens de garantieregeling.

Meer lezen over leven met een prothese?

Lees meer op onze pagina’s over het aanmeten en passen van een prothese en het sporten met een prothese.

Goede redenen om bij Livit langs te komen

afbeelding

Klanttevredenheid

We vragen regelmatig aan onze klanten of ze tevreden zijn. Livit wordt gewaardeerd met gemiddeld een 8,2 (gemiddelde over de afgelopen 2 maanden).

afbeelding

Altijd dichtbij

Met meer dan 400 locaties zijn wij altijd bij u in de buurt.

afbeelding

We staan voor u klaar

Onze 155 orthopedisch adviseurs vinden samen met u de beste oplossing.

afbeelding

Persoonlijk en op maat

Hoe wij het hulpmiddel maken dat het beste bij u past? Door uw persoonlijke wensen te combineren met onze kennis en expertise. En u ondersteuning en persoonlijk advies te geven, zodat u weer vrij kunt bewegen.

afbeelding

Innovatie

We werken met de nieuwste materialen en digitale technieken. Zo bieden wij u garantie op kwaliteit en een optimaal comfort.

afbeelding

Goed geregeld

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. En regelen de vergoeding van uw hulpmiddel rechtstreeks met uw zorgverzekeraar.

illustratie

Afspraak maken

Bel (088) 245 20 00 voor een afspraak bij u in de buurt. Of maak online een afspraak.

Afspraak maken
illustratie

Klantenservice

Heeft u een vraag of hulp nodig? Wij helpen u graag verder.

Klantenservice
illustratie

Innovatie

Nieuwe technologieën, nieuwe materialen, nieuwe toepassingen.

Lees meer