Kyfose

Wat is kyfose?

kyfose lordose en scoliose

Bij een kyfose is de vorm van de wervelkolom sterk kromgebogen. In ernstige gevallen, hyperkyfose genoemd, is er hierbij een ‘bochel’ zichtbaar aan de bovenkant van de rug. Daarom wordt kyfose ook wel eens een ‘bolle rug’ genoemd. De wervelkolom heeft normaal gesproken een lichte s-vorm, waarbij de nek hol is, de bovenrug bol en onderrug hol. Als er sprake is van kyfose, is deze normale kromming aangetast.

Doordat bij een kyfose de bovenrug sterk gekromd is, wordt ook uw houding anders. Uw schouders en hoofd zullen meer naar voren komen te staan. De vervormde houding is met name zichtbaar als u vooroverbuigt. Er is dan geen normale bolling in de rug te zien, maar meer een soort knik. Dit kan leiden tot pijnklachten en het uitvoeren van dagelijkse bezigheden bemoeilijken.

Symptomen kyfose

Een bekend symptoom van kyfose is rugpijn. Echter hoeven er bij kyfose niet altijd pijnklachten te zijn. Er kunnen ook andere symptomen optreden bij kyfose:

  • Pijnklachten in de nek, rug en schouders.
  • Vermoeidheid.
  • Spierpijn, door het onbewust corrigeren van de houding.
  • Hoofdpijn.
  • Moeite met evenwicht.
  • Ademhalingsproblemen (in ernstige gevallen).

Oorzaak kyfose

Er zijn meerdere oorzaken die kunnen leiden tot een kyfose:

  • Kyfose kan aangeboren zijn
  • Verkeerde lichaamshouding
  • Verandering in de tussenwervelschijven
  • De ziekte van Bechterew
  • Infectie of beschadiging van de wevels
  • Osteoporose
  • Een groeistoornis
  • Slijtage van de wervelkolom
  • Spierzwakte
  • Zenuw- of spieraandoening

Behandeling kyfose

Bij een kyfose is een behandeling niet altijd noodzakelijk. Als u geen ernstige klachten ervaart van de kyfose, hoeft u hiermee niet naar de huisarts. Is de bolling echter sterk, dan kan een behandeling ervoor zorgen dat uw houding beter wordt en u minder last heeft van de klachten. Een rugbrace of postuurhouder kan hierbij helpen: deze brace houdt het postuur recht, geeft ondersteuning aan de rug en helpt bij pijnklachten.

Zoals hierboven beschreven, kan het zijn dat de kyfose het gevolg is van een onderliggende aandoening. In dat geval is het van belang dat u hiervoor wordt behandeld.

Voor de behandeling van een kyfose kunt u terecht bij een fysiotherapeut of een oefentherapeut. Deze kunnen u leren wat een goede lichaamshouding is. Ook leren zij u manieren om uw spieren te trainen. Dit helpt om de evenwichtsproblemen en pijnklachten te minimaliseren. Als de kyfose ervoor zorgt dat u ademhalingsproblemen geeft, kan de fysiotherapeut u ook ademhalingsoefeningen aanleren.

Soms wordt er bij u een korset aangemeten als onderdeel van de behandeling voor een kyfose. In zeer ernstige gevallen kan er een operatie worden overwogen. Tijdens een dergelijke operatie worden uw wervels vastgezet in een goede stand.

Welk product(en) kunnen helpen

Een rugbrace of postuurhouder kan helpen bij kyfose: deze brace houdt het postuur recht, geeft ondersteuning aan de rug en helpt bij pijnklachten.

Oefeningen bij kyfose

Zoals hierboven omschreven kan een kyfose onder andere veroorzaakt worden door een slechte houding. Daarom is het van belang om dagelijks aandacht te besteden aan een goede lichaamshouding. Hiermee kunt u klachten aan de nek, schouders en de rug verminderen en voorkomen. Let er dus op dat u zo vaak mogelijk met een rechte rug zit. Hierbij is de bovenrug licht gebogen, wijzen de schouders opzij en zijn de schouders laag. De nek is enigszins hol. Het is ook belangrijk dat u goed rechtop staat. Hierbij staan uw oor, schouder, heup, knie en enkel in één rechte lijn boven elkaar.

Naast een goede houding gedurende de dag, kunnen onderstaande oefeningen ook helpen om de klachten bij een kyfose te verminderen.

Rug tegen de muur

Ga met uw rug tegen een muur aan staan. Uw voeten staan minimaal één voetbreedte uit elkaar en mogen iets van de muur verwijderd zijn. De billen, rug en het hoofd staan ook tegen de muur aangeleund. Til nu uw armen omhoog tot ze naast uw oren komen en tik met uw handen de muur aan. Houd deze pose 10 seconden vast. Bij een ernstige kyfose kan het zijn dat uw handen niet tegen de muur aankomen. Blijf in dat geval oefenen tot het beter gaat of neem contact op met een fysiotherapeut. Herhaal de oefening 3 keer en doe het dagelijks.

Rug op de vloer

U kunt de eerste oefening ook op de vloer uitvoeren. Ga op uw rug liggen, eventueel op een oefenmatje. Buig uw knieën en zet uw voeten plat op de grond. Houd uw voeten en knieën een stuje uit elkaar. Als u een holle onderrug heeft, duw deze dan zachtjes tegen de grond aan door uw bekken wat naar achteren te kantelen. Breng, net als bij de eerste oefening, uw armen omhoog tot ze naast uw oren komen. Houd uw armen gestrekt. Houd deze pose 10 seconden vast. Herhaal deze oefening 3 keer en doe het dagelijks.

Postuurhouder of rugbrace aanschaffen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Naar de webshop