Bekkenpijn

Bekkenpijn is pijn rond het bekken, de onderrug en de heupen. Het ontstaat door bekkeninstabiliteit. De banden die de botten van uw bekken bij elkaar houden, zijn dan verzwakt. Dit komt vaak voor tijdens de zwangerschap.  

Wat is bekkenpijn?

Bekkenpijn is pijn rond het bekken, de onderrug en de heupen. Het ontstaat door bekkeninstabiliteitBekkeninstabiliteit houdt in dat de banden die de botten van uw bekken bij elkaar houden verzwakt zijn. Dit leidt tot pijn rond het bekken, de onderrug en de heupen. Het komt vooral voor tijdens de zwangerschap. 50 tot 60 procent van de zwangere vrouwen krijgt te maken met bekkeninstabiliteit klachten. Maar ook niet-zwangere vrouwen en mannen kunnen bekkeninstabiliteit krijgen, al is dit zeldzaam.  

Het bekken is een belangrijk onderdeel van het lichaam, dat bestaat uit meerdere botten: de twee darmbenen aan beide zijkanten, het heiligbeen aan de achterkant en de schaambeenderen aan de voorkant. Deze botten worden bij elkaar gehouden door banden. Als die banden verzwakt of beschadigd raken, spreken we van bekkeninstabiliteit.  


Een greep aan relevante hulpmiddelen

Een greep aan relevante hulpmiddelen
Bekkenband kopen
Naar de webshop
Een greep aan relevante hulpmiddelen
Bekkenband
Lees meer

Symptomen bij bekkenpijn

De symptomen van bekkenpijn verschillen per persoon. Onderstaand ziet u symptomen die vaak worden ervaren:  

  • Pijnklachten in het bekken, de onderrug, de onderbuik, de bovenbenen of de liezen.  
  • Pijnklachten wanneer u na een lange tijd zit, traploopt, omdraait in bed of opstaat na het zitten.  
  • Stijf en pijnlijk gevoel in de benen wanneer u plotseling beweegt.  
  • Pijnklachten als u schokkende bewegingen maakt, bijvoorbeeld over een hobbelige weg fietsen of rijden of tijdens het sporten.  
  • Moeite met op één been staan.  
  • Pijnklachten tijdens de menstruatie of seksuele gemeenschap.  

Oorzaken van bekkenpijn

De oorzaak van bekkenpijn is bekkeninstabiliteit. De banden die de botten van het bekken bij elkaar houden, verzwakken. Hierdoor ontstaan pijnklachten.  

Voornamelijk zwangere vrouwen leiden aan bekkenpijn. Dit komt omdat zij snel last hebben van bekkeninstabiliteit. Tijdens de zwangerschap zijn er hormonen in het lichaam aanwezig die ervoor zorgen dat de gewrichten soepeler en flexibeler worden. Dit is van belang voor de bevalling. De versoepeling kan te ver gaan, waardoor de klachten ontstaan.  

Bekkenpijn kan ook na een bevalling ontstaan. Bevalling die snel verlopen of bij een ongunstige ligging van de baby kan leiden tot bekkeninstabiliteit, omdat het kraakbeen in het bekken dan erg kan rekken of zelfs scheuren.  

Ten slotte kan bekkenpijn ontstaan door een ongeluk of blessure. De klachten die (zwangere) vrouwen ervaren zijn vrijwel hetzelfde dan de klachten die mannen ervaren.  

Behandeling bij bekkenpijn

Een groot gedeelte van de zwangere vrouwen die te maken krijgt met bekkenpijn hoeft geen behandeling te ondergaan. Het valt namelijk onder normale zwangerschapskwaaltjes. De klachten verdwijnen na een aantal weken. Ook wanneer de klachten ernstig zijn, gaat het vanzelf weg.  

De huisarts zal u hoogstwaarschijnlijk adviseren om een bekkenband te gebruiken, oefeningen uit te voeren of verwijst u door naar een fysiotherapeut. Verder is het van belang om een balans te vinden tussen ontspanning en inspanning. Uw verloskundige of fysiotherapeut kan u hierover adviseren.  

Ten slotte kunt u de klachten voorkomen of verminderen door aandacht te geven aan uw houding. Let erop dat uw hoofd, schouders, heupen, knieën en enkels altijd recht boven elkaar staan. Verdeel uw gewicht over beide benen. Zorg ervoor dat uw voeten met de tenen naar voren staan en niet naar binnen gedraaid. Wanneer u gaat zitten, kunt u beter uw knieën niet tegen elkaar duwen. Ook is het verstandig om ’s nachts tijdens het slapen een kussen tussen uw knieën te leggen.

Oefeningen bij bekkenpijn

Onderstaand ziet u twee oefeningen die kunnen helpen om de pijn in het bekken en de lage rug te verminderen.  

Het bekken omhoog brengen  

Lig op de grond met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Druk vervolgens uw hakken in de grond waarbij u het bekken licht omhoog brengt. Breng daarna het bekken omlaag. Voer oefening 10 keer uit.  

Knieën spreiden  

Lig op de grond met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Breng uw knieën zo ver mogelijk naar buiten en houd deze positie 10 minuten vast. Probeer te ontspannen. Telkens wanneer er een minuut voorbij is, spant u uw billen aan en laat u deze vervolgens weer los. Wanneer de 10 minuten voorbij zijn, brengt u uw knieën naar elkaar en tilt u uw billen drie keer omhoog. ’s Ochtends in bed is het beste moment voor de oefening. Ook kunt u ervoor kiezen om het ’s avonds te doen voordat u gaat slapen. Als het u in het begin niet lukt om de oefening 10 minuten vol te houden, doe het dan eerst korter en bouw het iedere dag op met een halve of hele minuut.  

Welke producten kunnen helpen

Een bekkenband of buikbandage is een elastische band die u om uw middel draagt en ondersteuning aan het bekken biedt. Pijnklachten verminderen en u kunt weer stabiel bewegen. Wij verkopen deze band via onze webshop Blessurewijzer.nl.  

Over Livit Ottobock Care

Wij zijn Livit Ottobock Care, marktleider op het gebied van orthopedische hulpmiddelen en advies in Nederland. Met 550 collega’ s zetten wij ons dagelijks in om mensen te ondersteunen bij hun mobiliteit. Iedereen bij Livit zet zich maximaal in om het leven van onze klanten een stukje beter te maken.

Vragen? Chat met onze klantenservice

Over Blessurewijzer

Onze webshop Blessurewijzer.nl biedt de beste (product)oplossingen. Geselecteerd door zeer ervaren revalidatieartsen, orthopeden, orthopedisch adviseurs en fysiotherapeuten en in de praktijk bewezen door een grote groep dragers.

Naar Blessurewijzer
Gerelateerde aandoeningen:

Vind een Livit locatie bij u in de buurt

Met meer dan 154 locaties vindt u altijd een vestiging bij u in de buurt

Wordt uw behandeling door uw verzekering vergoed?

Selecteer uw verzekeraar om te kijken of u vergoed wordt