Bekkeninstabiliteit

Wat is een bekkeninstabiliteit?

bekkeninstabiliteit

De bekkenbanden (in het paars) houden het bekken bij elkaar

Bekkeninstabiliteit houdt in dat de banden die de botten van uw bekken bij elkaar houden verzwakt zijn. Dit leidt tot pijn rond het bekken, de onderrug en de heupen. Het komt vooral voor tijdens de zwangerschap. 50 tot 60 procent van de zwangere vrouwen krijgt te maken met bekkeninstabiliteit klachten. Maar ook niet-zwangere vrouwen en mannen kunnen bekkeninstabiliteit krijgen, al is dit zeldzaam.

Het bekken is een belangrijk onderdeel van het lichaam, dat bestaat uit meerdere botten: de twee darmbenen aan beide zijkanten, het heiligbeen aan de achterkant en de schaambeenderen aan de voorkant. Deze botten worden bij elkaar gehouden door banden. Als die banden verzwakt of beschadigd raken, spreken we van bekkeninstabiliteit.

Symptomen bekkeninstabiliteit

De symptomen van bekkeninstabiliteit zijn van persoon tot persoon verschillend. Meestal worden de volgende klachten ervaren:

  • Pijn in het bekken, de onderrug, de onderbuik, de bovenbenen of de liezen.
  • Pijn wanneer u lange tijd achtereen zit, traploopt, zich omdraait in bed of opstaat na het zitten.
  • Stijfheid en pijn in de benen wanneer u na inactiviteit weer gaat bewegen. Dit wordt ook wel ochtendstijfheid of startpijn genoemd.
  • Pijn als u schokkende bewegingen maakt. Bijvoorbeeld als u over een hobbelige weg fietst of rijdt of bij het sporten.
  • Moeite om op één been te staan.
  • Pijn tijdens de menstruatie of seksuele gemeenschap.

Oorzaak bekkeninstabiliteit

Bekkeninstabiliteit komt voornamelijk voor bij zwangere vrouwen. Dat komt omdat er tijdens de zwangerschap hormonen in het lichaam aanwezig zijn die ervoor zorgen dat de gewrichten soepeler en flexibeler worden. Dit is nodig voor de bevalling. Het kan echter gebeuren dat deze versoepeling te ver gaat, wat leidt tot klachten.

Bekkeninstabiliteit kan ook na de bevalling ontstaan. Dit wordt vooral gezien bij bevallingen die erg snel verlopen of bij een ongunstige ligging van de baby. Het kraakbeen in het bekken kan dan te erg rekken of zelfs scheuren, wat leidt tot bekkeninstabiliteit.

Tot slot kan bekkeninstabiliteit ook worden veroorzaakt door een ongeluk of sportblessure. De klachten zijn dan vrijwel hetzelfde als bij bekkeninstabiliteit die ontstaat tijdens de zwangerschap of na een bevalling. Hoewel de bouw van het bekken bij mannen anders is dan bij vrouwen, ervaren zij dezelfde soort klachten bij bekkeninstabiliteit.

Behandeling bekkeninstabiliteit

Een groot deel van de zwangere vrouwen die te maken krijgt met bekkeninstabiliteit hoeft hiervoor geen behandeling te zoeken. Lichte bekken- of lage rugpijn valt onder normale zwangerschapskwaaltjes en deze klachten verdwijnen vanzelf na een aantal weken. Slechts bij een minderheid blijven de klachten langer dan 6 maanden aanwezig. Ook als de klachten ernstig zijn, zullen deze na verloop van tijd vanzelf wegtrekken.

Momenteel is er geen medicijn dat bekkeninstabiliteit kan genezen. Als u met deze klachten naar de huisarts gaat, zal deze u waarschijnlijk aanraden om een bekkenband te gebruiken, thuis oefeningen te doen of u doorverwijzen naar een fysiotherapeut. Wanneer u last heeft van bekkeninstabiliteit is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen ontspanning en inspanning. Door voldoende rust te houden kunnen de banden in het bekken herstellen. Maar tegelijkertijd is er ook voldoende beweging nodig, om te zorgen dat de spieren in het bekken niet nog verder verzwakt raken. Uw verloskundige of fysiotherapeut kan u hier goed over adviseren.

Daarnaast kunt u de klachten voorkomen of verminderen door te letten op uw houding. Zorg dat uw hoofd, schouders, heupen, knieën en enkels altijd recht boven elkaar staan als u staat. Veel zwangere vrouwen hebben de neiging om met het bovenlichaam naar achteren te leunen. Dit legt veel druk op het bekken. Verdeel uw gewicht zoveel mogelijk over uw beide benen en zorg dat uw voeten zo vaak mogelijk met de tenen naar voren staan en niet naar binnen gedraaid. Als u zit kunt u het beste de knieën niet tegen elkaar aan duwen, maar juist natuurlijk uit elkaar laten vallen. Ook kan het helpen om ’s nachts bij het slapen een kussen tussen uw knieën te leggen.

Oefeningen bij bekkeninstabiliteit

Bij bekkeninstabiliteit is het belangrijk om uw bekkenspieren niet nog verder te laten verzwakken. Dit kunt u tegengaan door thuis oefeningen te doen. Deze oefeningen kunnen ook helpen om de pijn in het bekken en de lage rug te verlichten.

Het bekken omhoog brengen

Ga op de grond liggen met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Druk uw hakken in de grond waarbij u het bekken licht omhoog brengt. Breng het bekken daarna weer omlaag. Herhaal deze beweging 10 keer.

Knieën spreiden

Ga op de grond liggen met uw knieën gebogen en uw voeten plat op de grond. Laat uw knieën zo ver mogelijk naar buiten vallen en houd deze houding gedurende 10 minuten vast. Probeer hierbij zo veel mogelijk te ontspannen. Telkens als er een minuut voorbij is gegaan spant u de billen even aan en laat u deze weer los. Als de 10 minuten voorbij zijn brengt u de knieën weer naar elkaar en tilt u de billen drie keer omhoog. Het beste moment voor deze oefening is ’s ochtends in bed, voordat u opstaat en ’s avonds voordat u gaat slapen. Als het de eerste paar keer niet lukt om de oefening 10 minuten vol te houden, doe hem dan eerst korter en bouw het iedere dag op met een halve of hele minuut.

 

Welk product(en) kunnen helpen

Een bekkenband  of buikbandage is een elastische band die u om uw middel draagt en ondersteuning aan het bekken biedt. Pijnklachten verminderen en u kunt weer stabiel bewegen. Wij verkopen deze band via onze webshop Blessurewijzer.nl.

Vergoeding zorgverzekering bij een bekkenband

Een bekkenband of bandage is een orthese en deze kan in sommige gevallen (gedeeltelijk) vergoed worden via uw zorgverzekering. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U bent in het bezit van een recente verwijzing van een medisch specialist (orthopeed, reumatoloog etc.).
  • Het beoogd gebruik is permanent en langdurig / chronisch, dat wil zeggen dat u het product dagelijks gebruikt en ‘levenslang’ nodig heeft. Dit is waarschijnlijk niet het geval bij een tenniselleboog.
  • Het product wordt niet gebruikt voor sport.

Voor een concreet antwoord passend bij uw situatie, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen vervolgens aangeven of u wel of geen recht heeft op een gehele vergoeding of een gedeeltelijke vergoeding. Het product wordt altijd verrekend met uw eigen risico.

Mocht u niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kunnen wij u een kwalitatief en voordelig alternatief bieden uit onze webshop voor braces en orthesen.

Uw bekkenband zelf aanschaffen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl kunt u uw eigen bekkenband aanschaffen en bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Naar Blessurewijzer