Vocht in de benen / dikke benen

Wat is vocht in de benen?

vermoeide benen, zware benen of restless legs

Dikke benen is een aandoening die ook wel wordt aangeduid als ‘vocht in de benen’. Zoals de naam al doet vermoeden, worden uw benen hierbij geleidelijk aan steeds dikker. Vaak begint dit probleem met verdikte enkels en treedt het alleen in de avond op. Dikke benen worden veroorzaakt door problemen met de doorbloeding. Steunkousen kunnen vaak een oplossing bieden.

Bij dikke benen wordt er vocht vastgehouden. Dat komt omdat de aderen niet (meer) goed in staat zijn om al het bloed af te voeren naar uw hart. Daardoor blijft al het vocht dat normaal gesproken afgevoerd zou worden zitten. Door de zwaartekracht zakt het met name naar uw enkels. Hierdoor kan het zijn dat uw schoenen niet meer goed passen. Vocht in de benen wordt ook wel oedeem genoemd.

Symptomen bij vocht in de benen

Wat zijn de symptomen bij vocht in de benen?

  • Aanvankelijk alleen dikke enkels, met name in de avond.
  • Uiteindelijk zijn uw benen heel de dag dik, met name de enkels en kuiten.
  • Als u met uw vingertop op de gezwollen huid drukt, blijft er even een ‘putje’ achter op de plek waar u heeft gedrukt.
  • Moe, zwaar of gespannen gevoel in de benen.
  • Benen kunnen gaan jeuken en soms pijn doen.
  • Soms kramp in uw benen ’s nachts.
  • Uw schoenen passen niet meer goed.

Oorzaken vocht in de benen

Vocht in de benen wordt veroorzaakt door slechte aderen. Het is de taak van de aderen om bloed van en naar uw lichaamsdelen te brengen. Als de aderen verslecht zijn, kan het zijn dat ze het bloed niet meer goed kunnen afvoeren. Het vocht blijft dan zitten, met als resultaat dikke enkels en uiteindelijk ook dikke benen.

Waarom kunnen uw aderen het bloed niet meer goed afvoeren naar uw hart? Dat komt doordat de wand van de aderen slapper wordt en de kleppen in de aderen niet goed meer kunnen afsluiten. Als u beweegt, worden de aderen gestimuleerd om bloed af te voeren. Dikke benen kunnen dus een gevolg zijn van te weinig beweging.

Er zijn een aantal factoren die de kans op vocht in de benen vergroten:

  • Trombose
  • Hitte, aangezien het lichaam de warmte niet goed kwijt kan.
  • Lange tijd achter elkaar zitten of staan, bijvoorbeeld bij een zittend/staand beroep of een lange vliegreis.
  • Zwangerschap

Behandeling vocht in de benen

Bij vocht in de benen zijn er drie adviezen wat betreft de behandeling: steunkousen, zwachtelen en beweging. Deze behandelingen zijn bedoeld om de bloeddoorloop in uw benen te verbeteren.

Als de klachten mild zijn, kunt u kiezen voor het dragen van elastische steunkousen. Deze kousen zijn gemaakt van een speciaal materiaal en zitten strak om uw benen, waardoor ze druk uitoefenen op uw aders. Hierdoor wordt de bloedsomloop in uw benen weer gestimuleerd en wordt het overtollige vocht in uw benen afgevoerd. Op onze website Steunkousen.nl kunt u diverse soorten steunkousen aanschaffen.

Bij zwaardere klachten zullen uw benen geregeld worden ingezwachteld. Deze zwachtels blijven zowel overdag als ’s nachts om uw benen zitten en ze verminderen de zwelling in uw benen. Aanvankelijk wordt uw been iedere dag en na verloop van tijd driemaal per week gezwachteld totdat uw benen niet meer dik zijn. Onze Livit consulenten kunnen u hier meer over vertellen, maak hiervoor een afspraak op een van onze Livit locaties.

Een andere factor in de behandeling van dikke benen is beweging. Door te bewegen wordt de bloedsomloop in uw benen gestimuleerd, waardoor het overtollige vocht weer wordt afgevoerd. Het is met name belangrijk om juist te gaan bewegen als u de zwachtels of de elastische steunkousen draagt. Door de combinatie van beweging en de druk van de kousen, wordt het vocht uit uw benen teruggepompt naar uw hart. Het advies is om iedere dag een extra half uur te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, fietsen of zwemmen. Daarnaast is het aan te raden om niet voor lange tijd achter elkaar te zitten, aangezien hierdoor het vocht in uw benen juist omlaag zakt.

Oefeningen bij vocht in de benen

Onderstaande oefeningen kunnen helpen om vocht in de benen tegen te gaan.

Tenen rekken en strekken

Ga op de grond op uw rug liggen en breng uw benen zodanig hoog dat ze een hoek van 90 graden maken met de grond. Trek vervolgens uw tenen naar u toe en houdt deze positie een paar seconden vast. Herhaal dit 10 keer. Beweeg uw tenen daarna van u af richting het plafond en houd ook deze positie een paar seconden vast. Herhaal ook dit 10 keer. Voer deze oefening dagelijks uit.

Luchtfietsen

Ga op de grond op uw rug liggen met uw benen in de lucht. Maak met uw benen een ‘fietsende’ beweging net alsof u op een fiets rijdt. Doe dit 5 minuten lang en voer deze oefening dagelijks uit. Doordat uw benen hoger liggen ontlast u de aders en de zwaartekracht helpt om de vochtafvoer richting het hart te bevorderen.

Op de tenen staan

Ga rechtop staan. Zoek eventueel steun door tijdens de oefening de leuning van een stoel vast te houden. Beweeg eerst uw tenen richting het plafond terwijl u de hakken stevig op de grond duwt. Ga daarna op uw tenen staan. Herhaal dit 10 tot 20 keer en voer deze oefening dagelijks uit.

Welk product(en) kunnen helpen

Steunkousencompressie kousen zijn kousen voor je armen of benen die door druk van buitenaf ervoor zorgen dat het bloed door de bloedvaten beter kan stromen en overtollig vocht afgedreven kan worden. Ze zijn er in verschillende kleuren, diktes, maten en drukklassen. Welk type  steunkous voor u het meest geschikt is, hangt af van uw medische indicatie, uw leeftijd, uw beroep en uw levensstijl.

Steunkousen online kopen

Een stel steunkousen aanschaffen voor vocht in de benen? Steunkousen.nl is onze webshop voor kwalitatieve en voordelige steunkousen.

Naar webshop Steunkousen.nl

Kom langs bij Livit

Onze consulenten kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden voor uw klachten.

 

cta image

Maak een afspraak

Onze consulenten kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden. Maak vandaag nog een afspraak - wij bevinden ons op meer dan 400 locaties in het land.

Afspraak maken