Vermoeide benen

Wat zijn vermoeide benen?

vermoeide benen, zware benen of restless legsBij vermoeide benen ervaart u een loom, zwaar gevoel in uw benen. Dit is geen ziekte op zichzelf, maar kan wel een symptoom zijn van een onderliggende aandoening. Vermoeide benen kunnen bijvoorbeeld duiden op complicaties in de bloedcirculatie van uw benen. De bloedcirculatie zorgt ervoor dat bloed van- en naar het hart stroomt. Als u zit of staat, moeten uw aderen hard werken om al het bloed uit uw voeten omhoog te pompen naar het hart, tegen de zwaartekracht in. Meestal gaat dit goed. Als er echter problemen optreden met de bloedstroom in uw benen, kunt u last krijgen van vermoeide benen.

Als de aders in uw benen, om wat voor reden dan ook, niet optimaal werken, kunnen ze minder goed het bloed naar uw hart vervoeren. Er blijft dan (te veel) vocht in uw benen en hierdoor voelen uw benen zwaar en vermoeid aan. Daarom kunnen vermoeide benen wijzen op problemen met de bloedcirculatie in uw benen.

Symptomen vermoeide benen

Welke symptomen horen er bij vermoeide benen?

  • Uw benen voelen vermoeid en zwaar aan.
  • Uw benen zijn gezwollen, met name bij de enkels.
  • Het kost moeite om uw benen stil te houden.
  • ’s Nachts kunt u tintelingen voelen in uw benen.
  • De klachten worden erger als u gaat lopen.
  • De klachten nemen af als u uw benen omhoog legt.

Oorzaak vermoeide benen

De oorzaak van vermoeide benen kan liggen bij verschillende factoren. Meestal heeft het echter wel te maken met de bloedcirculatie. Vermoeide benen komen bij veel mensen zo af en toe voor. Anderen hebben hier echter dagelijks last van. Er zijn een aantal oorzaken aan te wijzen voor vermoeide benen:

  • Te lang achtereen stilzitten of staan
  • Weinig lichaamsbeweging
  • Zwangerschap
  • Overgewicht
  • Leeftijd
  • Erfelijkheid
  • Roken en overmatig alcohol drinken
  • Ongezonde voeding

Behandeling vermoeide benen

Om van uw vermoeide benen af te komen zijn er een aantal oplossingen die u zelf in de hand kunt nemen. Zo is het belangrijk om erop te letten dat u niet te lang achtereen zit of staat. Neem regelmatig een pauze waarbij u beweegt of een rondje loopt. Ook kan het helpen om uw benen meerdere keren per dag te masseren, om zo de bloedcirculatie te bevorderen. Erg belangrijk is ook om voldoende te bewegen. Zorg ervoor dat u minstens 30 minuten per dag actief beweegt, bijvoorbeeld door te fietsen, zwemmen of wandelen. Als u last heeft van vermoeide benen, is het eveneens aan te raden om uw benen regelmatig omhoog te leggen en geen strakke, beknellende kleding te dragen.

Als u last heeft van vermoeide benen, kunt u ook behandeling zoeken bij een podotherapeut. Deze therapeut zal samen met u onderzoeken hoe u loopt en wat de stand van uw voeten, knieën en heupen is om zo tot een gepersonaliseerd behandelplan te komen. Het kan zijn dat uw podotherapeut speciale podotherapeutische steunzolen aanmeet voor u. Als uw voeten een afwijkende stand hebben, kan een dergelijke steunzool zorgen dat uw voeten een andere stand krijgen. Hierdoor zal u minder snel last krijgen van vermoeide benen.

Een andere behandeling die goed helpt tegen vermoeide benen is het dragen van steunkousen. Onze consulent kan speciale steunkousen voor u op maat laten aanmeten, maar u kunt ook online steunkousen aanschaffen. Steunkousen oefenen druk uit op uw benen, waardoor de bloedsomloop gestimuleerd wordt. Het vocht wordt hierdoor afgevoerd en de klachten van vermoeide benen zullen afnemen.

Oefeningen bij vermoeide benen

Onderstaande oefeningen kunnen bij vermoeide benen helpen om uw klachten te verlichten.

Fietsen in de lucht

Ga op uw rug liggen en til uw benen hoog in de lucht. Maak ronddraaiende bewegingen met uw benen en voeten alsof u aan het fietsen bent. Doe 15 van deze bewegingen in één reeks en houd daarna 20 seconden rust. Oefen met 4 reeksen achter elkaar. U kunt geleidelijk aan het aantal reeksen opbouwen. Deze trappende bewegingen zullen uw beenspieren laten samentrekken. Daardoor wordt de bloedstroom gestimuleerd.

Oefening terwijl u staat

Deze oefening is met name geschikt voor momenten waarop u lange tijd achter elkaar moet staan, wat voor vermoeide benen kan zorgen. Ga rechtop staan met uw voeten stevig op de grond. Leun lichtjes naar voren, waarbij u uw gewicht laat steunen op uw tenen. Leun vervolgens naar achteren waardoor uw gewicht rust op uw hielen. ‘Schommel’ op deze manier 10 tot 15 keer heen en weer van uw tenen naar uw hielen. Daarna houdt u 10 seconden rust. Doe deze oefening 5 keer.

Welk product(en) kunnen helpen

Steunkousencompressie kousen zijn kousen voor je armen of benen die door druk van buitenaf ervoor zorgen dat het bloed door de bloedvaten beter kan stromen en overtollig vocht afgedreven kan worden. Ze zijn er in verschillende kleuren, diktes, maten en drukklassen. Welk type  steunkous voor u het meest geschikt is, hangt af van uw medische indicatie, uw leeftijd, uw beroep en uw levensstijl.

Steunkousen online kopen

Een stel steunkousen aanschaffen voor uw vermoeide benen? Steunkousen.nl is onze webshop voor kwalitatieve en voordelige steunkousen.

Naar webshop Steunkousen.nl

Kom langs bij Livit

Onze consulenten kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden voor uw klachten.

 

cta image

Maak een afspraak

Onze consulenten kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden. Maak vandaag nog een afspraak - wij bevinden ons op meer dan 400 locaties in het land.

Afspraak maken