Veneus oedeem (CVI)

  Wat is veneus oedeem (CVI)?

Veneus Oedeem (CVI)Veneus oedeem is vaak een gevolg van CVI, oftewel chronische veneuze insufficiëntie. CVI houdt in dat er een slechte afvoer is van het bloed vanuit de benen naar het hart. De kleppen die ervoor zorgen dat het bloed niet terugstroomt, sluiten niet meer goed. De druk in de aderen en haarvaten neem hierdoor toe, waardoor de aderen uitzetten. Er vindt een ophoping van vocht plaats, oftewel oedeem.

  Wat zijn de symptomen van veneus oedeem (CVI)?

Onderstaande symptomen komen vaak voor bij veneus oedeem (CVI):

  • Zwelling in de benen
  • Vermoeid en pijnlijk gevoel in de benen
  • Ontstaan van spataderen
  • Huidafwijkingen zoals eczeem, wondjes of verkleuringen

  Wat zijn de oorzaken van veneus oedeem (CVI)?

De oorzaak van veneus oedeem is chronische veneuze insufficiëntie. De bloedafvoer van de benen naar het hart wordt verminderd waardoor er vochtophopingen in de benen ontstaan. Veneus oedeem kan op elke leeftijd ontstaan. Toch hebben voornamelijk ouderen, zwangere vrouwen en invaliden hier eerder last van.

  Hoe kan veneus oedeem (CVI) behandeld worden?

Steunkousen stimuleren de bloedsomloop en kunnen verlichting geven bij veneus oedeem. Steunkousen oefenen van buitenaf druk uit, zodat de bloedvaten worden ondersteund. De doorstroming van het bloed en afvoer van afvalstoffen verbeteren, waardoor klachten zoals pijn, tintelingen en vermoeidheid in de benen afnemen. Door het dragen van steunkousen zullen de benen minder vermoeid raken en verkleint u de kans op verergering van uw klachten.

  Oefeningen bij veneus oedeem (CVI)

Ook door middel van het uitvoeren van oefeningen kan veneus oedeem tegen worden gegaan.

Benen strekken

Ga op uw rug liggen met uw handen onder uw nek en de benen volledig uitgestrekt. Strek uw benen afwisselend richting het plafond en laat ze vervolgens langzaam zakken. Let erop dat u uw benen tijdens de oefening gestrekt houdt en dat ze niet buigen.

Tenen buigen en strekken

Ga op uw rug liggen en plaats uw benen hoger. Zet bijvoorbeeld een omgekeerde stoel neer waar u uw benen op kunt plaatsen. Zorg dat de benen ondersteund worden halverwege de kuiten. Vervolgens strekt u uw tenen, dan buigen, strekken, buigen, etc.

Voeten naar voren en achter

Neem dezelfde houding aan als in bovenstaande oefening. Beweeg de tip van de voeten afwisselend naar voren en naar achteren.

Massage

Ga op uw rug liggen. Pak één voet vast. Strek vervolgens uw been uit richting het plafond en laat uw handpalm over de enkel, kuit, knie en dij glijden. Hierdoor voert uw tegelijkertijd een lichte massage uit.

Kom langs bij Livit

Onze orthopedisch adviseurs kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden voor uw klachten.

cta image

Maak een afspraak met een orthopedisch adviseur

Livit bevindt zich op meer dan 400 locaties in het land, dus er is altijd een locatie bij u in de buurt!

Afspraak maken