Jumpers knee / runners knee

Wat is Jumpers knee?

Een jumpers knee (springersknie) of runners knee (rennersknie) wordt zo genoemd, omdat deze aandoening veel wordt gezien bij mensen die in de sport veel springen of rennen. Daarom komt het vaak voor bij volleyballers en basketbalspelers. 

Bij een jumpers knee is de kniepees ontstoken. De kniepees verbindt de knieschijf aan de bovenkant van het scheenbeen. Als de kniepees door te veel belasting geïrriteerd raakt, kan er een ontsteking plaatsvinden, of kan de pees achteruitgaan in kwaliteit en structuur. Dan spreken we van een jumpers knee.

Symptomen Jumpers knee

Bij een jumpers knee of runners knee merkt u vooral pijn aan uw knie. Deze pijn zit specifiek op een punt vlak onder de knie. Dit is waar de kniepees zich bevindt. Zodra u uw been explosief strekt, wat bijvoorbeeld gebeurt als u springt, wordt de pijn heviger. U ervaart vooral klachten tijdens of na het sporten. Bij een ernstige jumpers knee kunnen zelfs dagelijkse bewegingen pijn gaan doen, zoals autorijden, fietsen of traplopen. Een ander kenmerk van jumpers knee is dat er een zwelling vlak onder de knie kan zitten. Als u hier op drukt, doet dit pijn.

Oorzaak jumpers knee

Er kan niet altijd een duidelijke oorzaak worden aangewezen voor een jumpers knee. In de meeste gevallen worden de klachten geleidelijk aan steeds erger. Jumpers knee wordt vooral gezien bij mensen die fanatiek sporten beoefenen waarbij zij veel moeten springen. Hierbij valt te denken aan volleybal en basketbal. Doordat er zo veel gesprongen wordt, wordt de kniepees te veel belast. Dit zorgt voor irritatie, wat zich uit in pijn.

 

Hoe kan jumpers knee behandeld worden?

In de meeste gevallen gaat een jumpers knee of runners knee vanzelf weer voorbij, bij voldoende rust. Als u last heeft van een jumpers knee, kunt u wel bewegen en matig sporten. Zodra dit pijn begint te doen, moet u echter meteen stoppen. Als de pijn in de knie te hevig is, doet u er goed aan om 1 tot 2 maanden geen bewegingen te doen die pijn veroorzaken. Vermijd vooral springen. Dat kan betekenen dat u een paar weken moet stoppen met het beoefenen van uw sport, als u bijvoorbeeld aan volleybal of basketbal doet. U kunt, om in beweging te blijven, wel sporten beoefenen die minder belastend zijn voor uw knie, zoals zwemmen of fietsen. Zodra de klachten verminderen, kunt u het sporten rustig aan weer opbouwen. 

Om de pijn in de knie te verlichten kunt u een ice pack op de zere plek leggen of een brace dragen. Dit kan tijdelijk vermindering van klachten geven, maar zal de knie niet sneller doen genezen.

Jumpers knee  – Oefeningen

De volgende oefeningen kunnen bij een jumpers knee helpen om de pijn te verlichten en sneller te herstellen. Let hierbij wel op dat de oefeningen geen pijn mogen doen. Stop dan ook zodra het pijnlijk wordt. Overleg bij twijfel met uw huisarts of fysiotherapeut.

Knieschijf masseren

Voordat u start met oefeningen doen, kunt u de knieschijf voorzichtig masseren om deze alvast losser te maken. Ga op de grond zitten met uw benen voor u uit gestrekt. Ontspan uw benen en plaats uw vingers aan de zijkanten van de aangedane knie. Beweeg het kniegewricht rustig heen en weer met uw handen. Als u dat een paar keer gedaan heeft, kunt u uw vingers boven en onder het gewricht plaatsen. Duw het gewricht van u af en naar u toe. Probeer bij deze bewegingen om de knieschijf niet naar beneden te drukken. 

Knie buigen

Maak met een touw of (honden)riem een lus om de enkel van uw aangedane been. Ga vervolgens op uw buik op de grond liggen met de riem over uw schouder in uw hand. Buig uw knie door de riem steeds verder naar u toe te trekken. Als de knie pijn doet, is hij te ver gebogen. Beweeg hem dan iets terug tot het geen pijn meer doet. Houd deze pose 30 seconden vast en doe dit in totaal 3 keer. 

Hamstrings stretchen

Ga op de grond zitten en strek uw aangedane been voor u uit. Buig met uw bovenlichaam voorover, richting de tenen van uw uitgestrekte been. Het is hierbij belangrijk om uw rug zo recht mogelijk te houden. Zo krijgt u de meeste stretch in uw hamstrings. Voor een extra stretch kunt u uw tenen naar u toe bewegen. 

Welk product(en) kunnen helpen

Door het dragen van een kniebandage of kniebrace wordt de druk verdeeld van de kniepees. De knieschijf wordt “ondersteund” en op haar plek gehouden door de patellapees (kniepees). Door druk op de aanhechting van de pees te geven kunnen we de druk op de knieschijf verminderen. U merkt al meteen dat de klachten verminderen. Wij verkopen kniebraces via onze webshop Blessurewijzer.

Vergoeding zorgverzekering bij een brace of orthese

Een orthese of brace kan in sommige gevallen (gedeeltelijk) vergoed worden via uw zorgverzekering. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U bent in het bezit van een recente verwijzing van een medisch specialist (orthopeed, reumatoloog etc.).
  • Het beoogd gebruik is permanent en langdurig / chronisch, dat wil zeggen dat u het product dagelijks gebruikt en ‘levenslang’ nodig heeft. Dit is waarschijnlijk niet het geval bij het een jumpers knee.
  • Het product wordt niet gebruikt voor sport.

Voor een concreet antwoord passend bij uw situatie, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen vervolgens aangeven of u wel of geen recht heeft op een gehele vergoeding of een gedeeltelijke vergoeding. Het product wordt altijd verrekend met uw eigen risico.

Mocht u niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kunnen wij u een kwalitatief en voordelig alternatief bieden uit onze webshop voor braces en orthesen.

Uw kniebrace zelf aanschaffen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl kunt u uw eigen kniebrace aanschaffen en bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Kniebrace kopen