Knie artrose

Wat is Artrose in de knie?

artrose in de knie, gonartrose

Uw kniegewricht zit complex in elkaar. Het verbindt de botten van uw boven- en onderbeen. Tussen de botten zit een laagje kraakbeen. Dit dient als een soort ‘stootkussen’, waardoor de botten tijdens het bewegen niet tegen elkaar aan wrijven.

Als er sprake is van artrose in de knie (gonartrose), is deze laag kraakbeen dunner en onregelmatiger. Ook is bij knieartrose het slijmvlies binnenin het gewricht chronisch ontstoken. Daardoor stoten de botten tegen elkaar wanneer u de knie beweegt, wat zorgt voor pijn en minder soepele bewegingen.

Symptomen Artrose in de knie

De duidelijkste symptomen van knieartrose zijn pijn en stijfheid in de knie. U ervaart dit vooral wanneer u de knie weer gaat gebruiken na enige tijd rust. Daarom zult u vaak ’s ochtends bij het opstaan pijn en stijfheid in de knie ervaren. Dit wordt ook wel ochtendstijfheid genoemd. Na 10 tot 30 minuten bewegen, zakt de pijn en stijfheid in de knie.

Daarnaast kunnen ook de volgende symptomen aanwezig zijn bij knieartrose:

  • Extra pijn wanneer u uw knie zwaar belast. Bijvoorbeeld bij het traplopen.
  • Krakende geluiden wanneer u uw knie buigt.
  • Zwellingen van uw knie.
  • De knie minder goed kunnen buigen. Dit merkt u bijvoorbeeld als u probeert te hurken.
  • De knie gaat ineens ‘op slot’ tijdens het bewegen.
  • De knie wordt breder. Dit komt omdat er extra bot groeit aan de randen van het kniegewricht.

Niet alle bovenstaande symptomen hoeven aanwezig te zijn als er sprake is van knieartrose. Ook kunnen de symptomen bepaalde periodes sterker aanwezig zijn en dan weer een tijdje milder worden of verdwijnen.

Oorzaken Artrose in de knie

De meeste mensen die lijden aan knieartrose zijn 50 jaar of ouder. Het afnemen van het kraakbeen in de gewrichten is namelijk een normale ontwikkeling die hoort bij het ouder worden. Daarom hebben mensen van 75 jaar of ouder vrijwel altijd te maken met artrose in één of meerdere gewrichten.

Artrose in de knie kan echter ook voorkomen op een jongere leeftijd. Wanneer uw knie bijvoorbeeld is beschadigd tijdens een ongeluk, kan dit ook het kraakbeen in het kniegewricht aantasten. Wanneer er sprake is van aangeboren afwijkingen in de knie, zoals X-benen of O-benen, kan dit zorgen voor een verkeerde houding bij het staan. Dit kan leiden tot extra belasting van het kniegewricht en knieartrose tot gevolg hebben. Ook overgewicht kan zorgen voor overmatige belasting van het kniegewricht, wat de kans op knieartrose vergroot.

Hoe kan Artrose in de knie behandeld worden?

Artrose in de knie gaat niet meer over. Zodra kraakbeen eenmaal weg is, kan dit niet door het lichaam opnieuw worden aangemaakt. Behandeling van knieartrose is daarom gericht op het gezond houden van het kraakbeen dat nog over is en het bestrijden van de pijn.

  • Het belangrijkste advies bij artrose in de knie is om te blijven bewegen. Door het kniegewricht te bewegen worden er voedingsstoffen opgenomen en worden afvalstoffen weggevoerd. Dit is gunstig voor het kraakbeen. Goede vormen van beweging zijn fietsen en zwemmen, omdat u de knie hierbij wel beweegt, maar slechts minimaal belast. Probeer om minimaal 30 minuten per dag te bewegen. Zorg dat u hierbij het gewricht niet teveel belast en blijf naar uw lichaam luisteren.
  • Overgewicht zorgt voor extra belasting van het kniegewricht. Als u last heeft van overgewicht, kan afvallen helpen om uw knie minder te belasten. Een diëtist kan u hierbij ondersteunen.
  • Om de pijn te verlichten kunt u paracetamol slikken. Houd u hierbij aan de aanbevolen dosering.
  • Smeer diclofinac gel of ibuprofen gel op de pijnlijke plekken rondom uw knie.
  • Wanneer de klachten aanwezig blijven, kan besloten worden tot een operatie. Er kan bijvoorbeeld een knieprothese worden geplaatst. Dit wordt echter niet snel gedaan bij mensen die jonger zijn dan 50 jaar, gezien er een grote kans is dat de prothese later moet worden vervangen.

Oefeningen

Bij artrose in de knie is het goed om dagelijks thuis oefeningen te doen. Daarmee vermindert op lange termijn de pijn en stijfheid in de knie. Zorg er wel voor dat u tijdens de oefeningen niet teveel pijn voelt. Uw huisarts of een fysiotherapeut kan u adviseren over hoe u het beste kunt oefenen.

Kuitspieren stretchen
Ga rechtop staan en plaats uw ene voet ongeveer 30 cm vóór de andere voet. Buig door uw voorste been terwijl u uw achterste been gestrekt houdt. Houd deze houding een paar seconden vast en wissel daarna van been. Doe de oefening 5 tot 10 keer per been.

Bovenbeen stretchen
Ga rechtop staan met uw voeten op heupbreedte uit elkaar. Breng uw rechterhak omhoog en pak met uw rechterhand uw scheenbeen vast. Houd deze houding een paar seconden vast en wissel daarna van been. Doe de oefening 5 tot 10 keer per been. Als het niet lukt om met uw hand uw scheenbeen te pakken, kunt u een (hand)doek gebruiken als hulpmiddel. Leg een handdoek om uw onderbeen heen en pak de uiteinden ervan om zo uw voet omhoog te brengen.

Hamstring stretchen
Ga rechtop staan en plaats de voet van het been waarin u artrose heeft op een kleine verhoging, zoals een laag krukje. Houd dit been gestrekt, zodat uw hiel in het krukje duwt en uw tenen omhoog wijzen. Ondertussen buigt u de andere knie en buigt u, met gestrekte rug, voorover. Houd deze houding vast totdat u de stretch voelt aan de achterkant van uw bovenbeen. Herhaal deze oefening 5 tot 10 keer.

Welk product(en) kunnen helpen

Een brace, ook wel orthese genoemd, wordt vaak ingezet bij knieartroseklachten. Een orthese is namelijk een laagdrempelige manier om het kniegewricht te ontzien. Hierdoor kan u het gewricht wel blijven gebruiken, zonder dat het wordt overbelast. Uw Livit-adviseur kan beoordelen welke kniebrace in uw situatie het meest geschikt is. Bij milde knieartrose is een ondersteunende brace vaak voldoende. Indien de knieartrose geconcentreerd is aan de binnen/buitenzijde van de knie is een corrigerende kniebrace vaak meer geschikt. Deze zorgt voor een lichte standverandering waardoor uw knie gelijkmatiger belast wordt.

Goede schoenen met voldoende schokdemping kunnen u helpen om beter te bewegen en de belasting op uw knie te verminderen. Ook kunt u denken aan steunzolen. Een goede ondersteuning voor de voeten werkt door naar de knieën en rug. Comfortschoenen kunnen hierbij een oplossing zijn. Comfort schoenen zijn beschikbaar met extra schoenwijdte, waardoor er gemakkelijk een steunzool in gedragen kan worden.

Steunzolen op maat bij Livit

Door het dragen van steunzolen zorgt u voor een optimale correctie en drukverdeling onder de voet. Hierdoor zijn afwijkingen in de houding van de knie te corrigeren.

Lees meer

Kom langs bij Livit

Onze orthopedisch adviseurs kunnen u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden voor uw artroseklachten.

 

cta image

Maak een afspraak met een orthopedisch adviseur

Livit bevindt zich op meer dan 400 locaties in het land, dus er is altijd een locatie bij u in de buurt!

Afspraak maken