Univé

Univé is een Nederlandse zorgverzekeraar. Univé behoort met onder andere IZZ, UMC, IZA Cura en Bewuzt tot de zorgverzekeraars van VGZ.

Vergoedingen van Univé bij Therapeutisch elastische beenkousen (steunkousen)

Krijg ik een vergoeding voor steunkousen, ook wel therapeutisch elastische kousen, of compressiekousen genoemd?

Steunkousen worden volledig vergoed uit de basisverzekering. Wel komen ze ten laste uw eigen risico. De hoogte daarvan vindt u terug in de polisvoorwaarden. Heeft u uw eigen risico al verbruikt voor het hele jaar, dan hoeft u niets te betalen. Meer lezen? Klik op de blauwe button voor meer informatie over het eigen risico.

Meer informatie
Moet ik voor steunkousen een eigen bijdrage betalen?

U hoeft geen eigen bijdrage te betalen, wel worden uw steunkousen door de zorgverzekeraar verrekend met uw eigen risico. Meer lezen over het eigen risico? Klik op de blauwe button hieronder.

Meer informatie
Heb ik vooraf toestemming nodig van mijn zorgverzekeraar?

Nee, u heeft vooraf geen toestemming nodig van uw zorgverzekering voor steunkousen, wel heeft u een verwijzing van uw arts of specialist nodig.

Heb ik een verwijsbrief nodig?

Is het de eerste keer dat u steunkousen krijgt, dan heeft u een verwijsbrief nodig van uw arts of specialist. Heeft u al eerder steunkousen laten aanmeten via Livit en is dat niet langer dan vier jaar geleden, dan heeft u geen nieuwe verwijsbrief nodig.

Wie mogen een verwijsbrief schrijven voor steunkousen?

Uw huisarts of medisch specialist mag dit doen.

Heb ik een verwijsbrief nodig bij een andere soort kousen?

Alleen als uw medische indicatie is gewijzigd, heeft u een nieuwe verwijsbrief nodig.

Heb ik recht op een extra paar kousen om dagelijks te wisselen?

Per 12 maanden komt u in aanmerking voor nieuwe steunkousen. Draagt u deze aan beide benen, dan zijn dat twee paar kousen. Draagt u aan één been een kous, dan zijn dat twee stuks.

Wanneer mag ik van mijn zorgverzekeraar nieuwe kousen bestellen (gebruikstermijn)?

U komt weer in aanmerking voor de vergoeding van nieuwe kousen na 12 maanden en een dag na de laatste vergoeding vanuit uw zorgverzekeraar.

Kan ik ook een extra paar kousen bestellen op eigen kosten als het niet vergoed wordt door mijn zorgverzekeraar?

Ja, dat kan via de webshop steunkousen.nl. De kousen hebben de kwaliteit die u ook van Livit gewend bent. U kunt bij uw Livit consulent het type, merk en de maat van de kous opvragen die u draagt en deze voor eigen kosten online bestellen. Meteen naar de webshop? Klik op ondertaande blauwe button.

Meer informatie
Wordt een aan-en/of uittrekhulpmiddel vergoed vanuit de zorgverzekeraar?

Wanneer er een uitgebreider aantrekhulpmiddel nodig is, zoals een armverlengend hulpmiddel, vraagt Livit hier toestemming voor aan bij uw zorgverzekeraar. Hiervoor heeft u een aparte verwijzing van uw arts nodig. In sommige gevallen is er ook een afspraak met een ergotherapeute nodig om te oefenen en het zo juiste aantrekhulpmiddel te bestellen.

Krijg ik de kousen in eigendom of in bruikleen?

U krijgt de kousen in eigendom.

Krijg ik mijn aantrekhulpmiddel in eigendom of bruikleen?

U krijgt uw aantrekhulpmiddel in eigendom. De elektrische aantrekhulpmiddelen krijgt u wel in bruikleen.

Wanneer heb ik recht op een nieuwe aantrekhulp of glijzak (gebruikstermijn)?

De gebruikstermijn van de glijzakken is minimaal 12 maanden. De gebruikstermijn van de uitgebreidere aantrekhulpmiddelen is minimaal 5 jaar.

Worden mijn kousen vergoed als nabehandeling bij een spataderbehandeling?

Nee, therapeutisch elastische kousen voor nabehandeling van het verwijderen van spataderen vallen niet onder de vergoeding.

Alle informatie op onze website over vergoedingen is met grote zorgvuldigheid samengesteld. Desondanks kan Livit niet instaan voor de juistheid en volledigheid van deze gegevens. Aan deze gegevens kunnen op geen enkele wijze rechten ontleend worden. Voor uw persoonlijke informatie dient u te allen tijde uw individuele polisvoorwaarden bij uw zorgverzekeraar te raadplegen.

Goede redenen om bij Livit langs te komen

afbeelding

Klanttevredenheid

Wij leren graag van feedback en vragen onze klanten doorlopend of ze tevreden zijn. Onze klanten waarderen ons gemiddeld met een 8,3. (gebaseerd op 24.000 klant reacties)

afbeelding

Altijd dichtbij

Met meer dan 400 locaties zijn wij altijd bij u in de buurt.

afbeelding

We staan voor u klaar

Onze 155 orthopedisch adviseurs vinden samen met u de beste oplossing.

afbeelding

Persoonlijk en op maat

Hoe wij het hulpmiddel maken dat het beste bij u past? Door uw persoonlijke wensen te combineren met onze kennis en expertise. En u ondersteuning en persoonlijk advies te geven, zodat u weer vrij kunt bewegen.

afbeelding

Innovatie

We werken met de nieuwste materialen en digitale technieken. Zo bieden wij u garantie op kwaliteit en een optimaal comfort.

afbeelding

Goed geregeld

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. En regelen de vergoeding van uw hulpmiddel rechtstreeks met uw zorgverzekeraar.

illustratie

Afspraak maken

Bel (088) 245 20 00 voor een afspraak bij u in de buurt. Of maak online een afspraak.

Afspraak maken
illustratie

Klantenservice

Heeft u een vraag of hulp nodig? Wij helpen u graag verder.

Klantenservice
illustratie

Innovatie

Nieuwe technologieën, nieuwe materialen, nieuwe toepassingen.

Lees meer