Osgood-Schlatter

Wat is Osgood-Schlatter?

Bij de ziekte van Osgood-Schlatter is de knobbel die vlak onder de knie zit, de tuberositas tibiae, ontstoken. Dat zorgt voor pijn in de knie. Osgood-Schlatter is een groei aandoening en komt dan ook vooral voor bij jongens tussen de 10 en 16 jaar, met name bij veel sporten. Meisjes hebben wat minder vaak last van Osgood-Schlatter.

De plek waar de bovenbeenspier vast zit aan het scheenbeen, heet de kniepees. Deze plek bevindt zich vlak onder de knie en vormt een bultje. Als de kniepees geïrriteerd of ontstoken raakt, spreken we van Osgood-Schlatter. Dan is het bultje dikker en pijnlijk.

Symptomen Osgood-Schlatter

Bij een Osgood-Schlatter knie kunnen de volgende symptomen optreden:

  • De knobbel onder de knie is groter dan normaal
  • De knobbel onder de knie is erg gevoelig. Het doet pijn wanneer deze wordt aangeraakt of om te knielen. 
  • De spieren in het bovenbeen zijn gespannen.
  • Het kan pijn doen om de knie te strekken.
  • De pijn wordt meestal erger vlak na het sporten.

Oorzaak Osgood-Schlatter

De oorzaak van Osgood-Schlatter is dat de kniepees overbelast is geraakt en daardoor is gaan ontsteken. De overbelasting kan het gevolg zijn van een groeispurt, veel sporten of een combinatie hiervan. Vooral bij sporten waarbij veel wordt gerend en gesprongen, wordt er veel kracht gezet op de kniepees. Als dit te lang en/of te vaak gebeurt, kan de kniepees daardoor overbelast raken, wat leidt tot Osgood-Schlatter. 

Osgood-Schlatter bij volwassenen komt vrijwel niet voor.

Hoe kan Osgood-Schlatter behandeld worden?

In de meeste gevallen gaat de ziekte van Osgood-Schlatter vanzelf weer over. Het wordt geadviseerd om 1 tot 2 maanden minder aan sport te doen, om de knie rust te geven. Vooral activiteiten zoals rennen en springen kunnen het beste even vermeden worden. Als de klachten afnemen, kunt u rustig weer beginnen met het opbouwen van het sporten. Door te zorgen voor een goede warming-up voor het sporten, vermindert u de kans op klachten. 

Om de pijn in de knie te verlichten kunt u paracetamol innemen. Ook kan het helpen om een ice pack op de pijnlijke plek te leggen. Als de pijn lange tijd aanhoudt, kunt u hiermee naar de huisarts gaan. Een kniebrace kan helpen bij zwelling en pijnklachten.

Bij een Osgood-Schlatter knie is een operatie doorgaans niet nodig.

Welk product(en) kunnen helpen

Door het dragen van een kniebandage of patellabrace wordt de druk verdeeld van de kniepees. De knieschijf en het scheenbeen worden “ondersteund” en op haar plek gehouden door de patellapees (kniepees). Door druk op de aanhechting van de pees te geven wordt de druk op de knieschijf en het scheenbaan verminderd. U merkt al meteen dat de klachten afnemen. Wij verkopen deze braces via onze webshop Blessurewijzer.

Vergoeding zorgverzekering bij een brace of orthese

Een orthese of brace kan in sommige gevallen (gedeeltelijk) vergoed worden via uw zorgverzekering. Om in aanmerking te komen voor een vergoeding moet u aan een aantal voorwaarden voldoen:

  • U bent in het bezit van een recente verwijzing van een medisch specialist (orthopeed, reumatoloog etc.).
  • Het beoogd gebruik is permanent en langdurig / chronisch, dat wil zeggen dat u het product dagelijks gebruikt en ‘levenslang’ nodig heeft. Dit is waarschijnlijk niet het geval bij Osgood Schlatter.
  • Het product wordt niet gebruikt voor sport.

Voor een concreet antwoord passend bij uw situatie, kunt u contact opnemen met uw zorgverzekeraar. Zij kunnen vervolgens aangeven of u wel of geen recht heeft op een gehele vergoeding of een gedeeltelijke vergoeding. Het product wordt altijd verrekend met uw eigen risico.

Mocht u niet voldoen aan bovenstaande voorwaarden, dan kunnen wij u een kwalitatief en voordelig alternatief bieden uit onze webshop voor braces en orthesen:

Osgood-Schlatter Oefeningen

Bij een Osgood-Schlatter knie is oefeningen doen een goede manier om de knie te laten herstellen. Onderstaande oefeningen kunt u gewoon thuis uitvoeren. Luister bij het doen van de oefeningen naar uw lichaam. Stop met de oefening, zodra dit pijn begint te doen. 

Knie buigen en strekken

Ga plat op de grond liggen met uw benen gestrekt. Buig langzaam de aangedane knie zo ver als uw knie dat toelaat. Breng het been daarna langzaam weer in de startpositie. Herhaal deze beweging 10 tot 15 keer.

Knie naar de borst brengen

Ga plat op uw rug liggen met uw benen gestrekt. Breng de aangedane knie in langzaam tempo zo dicht mogelijk naar uw borst toe. Gebruik uw handen om de knie zo dicht mogelijk naar u toe te trekken. Houd deze pose een paar seconden vast. Breng het been daarna weer terug in de startpositie. Herhaal deze beweging 10 tot 15 keer. 

Knie strekken met behulp van een stoel

Ga op de grond zitten en plaats een stoel of kruk recht voor u. Plaats de voet van het aangedane been op het oppervlak van de stoel, terwijl u een lichte buiging behoudt in de knie. U kunt één hand gebruiken om op te steunen. Leg uw andere hand op het bovenbeen van het aangedane been en duw hiermee uw knie langzaam omlaag, totdat uw been helemaal gestrekt is. Houd dit een paar seconden vast en herhaal de beweging 10 tot 15 keer.

Een knie- of patellabrace kopen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl kunt u uw eigen kniebrace of patellabrace aanschaffen en bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Naar Blessurewijzer.nl