Neuropathie in de voet

Wat is neuropathie in de voet?

haglund exostoseNeuropathie in de voet is een aandoening die veelal ontstaat als gevolg van diabetes. Wanneer er sprake is van neuropathie in de voet, zijn één of meerdere zenuwen in de voet beschadigd. Zenuwen zorgen ervoor dat we sensaties op de huid kunnen ervaren zoals aanrakingen, warmte, kou of pijn. Als de zenuwen in de voet beschadigd zijn, kan dat er dus voor zorgen dat u ofwel een heftige pijn ervaart ofwel juist het gevoel in de voet verliest.

Bij neuropathie in de voet beginnen de klachten doorgaans in de tenen en de voet. Het kan zijn dat u op een later moment ook klachten krijgt in uw onderbenen, vingers en handen. De klachten kunnen zowel optreden in de linker- als de rechterkant van het lichaam. Net als bij veel andere complicaties ten gevolge van diabetes, ontdekken mensen neuropathie in de voet vaak pas als het te laat is. In een vroeg stadium zorgt deze aandoening namelijk voor weinig symptomen.

Symptomen neuropathie in de voet

Welke symptomen horen bij neuropathie in de voet?

  • Verlies van gevoel in de voet. Een doof gevoel of tintelingen.
  • Scherpe, stekende pijn in de voet.
  • Een branderig gevoel in de voet.
  • Overgevoeligheid: aanrakingen die normaal gesproken geen pijn doen, doen nu wel pijn.
  • Het gevoel alsof u op watten loopt.
  • Instabiel gevoel tijdens het lopen, moeite met evenwicht, vooral in het donker.

Oorzaken neuropathie

De oorzaak van neuropathie in de voet ligt, zoals genoemd, in een beschadiging van de zenuwen in uw voet. Maar hoe komt het dat de zenuwbanen in uw voet beschadigd zijn geraakt? Dit kan een aantal oorzaken hebben. De meest voorkomende oorzaak van neuropathie in de voet is diabetes. Bij diabetespatiënten is de bloedcirculatie namelijk verslechterd. De cellen krijgen minder voedingsstoffen binnen, waardoor ze kwetsbaarder worden voor aandoeningen zoals neuropathie. Dit geldt zowel voor huidcellen als voor zenuwcellen.

Een andere mogelijke oorzaak van neuropathie in de voet kan zijn dat de voet en de voetzenuwen bekneld zijn geraakt. Bijvoorbeeld door het dragen van te krappe schoenen. Wanneer u schoenen draagt die te strak zitten, raken de zenuwbanen in uw voeten bekneld, wat de kans op neuropathie in de voet vergroot.

Er zijn nog een aantal andere oorzaken die het risico op neuropathie in de voet kunnen versterken:

  • Ongezonde voeding
  • Overmatig alcoholgebruik
  • Chemotherapie
  • Infecties
  • Auto-immuunziektes
  • Erfelijke belasting
  • Schildklieraandoeningen
  • Zenuwletsel

Hoe kan neuropathie behandeld worden?

Wat betreft de behandeling van neuropathie in de voet zijn er ten eerste een aantal dingen die u zelf kunt doen om de klachten te verminderen. Zo is het belangrijk om veel te bewegen. Een regelmatige manier van bewegen, zoals wandelen, fietsen of zwemmen heeft een positief effect op neuropathie. Ook is het van belang om ervoor te zorgen dat uw voeten niet in de kou zitten. Zorg er daarom voor dat u uw voeten, zowel binnenshuis als buitenshuis, altijd goed warm aankleedt in sokken en goed passend schoeisel. Het is echter ook niet goed als uw voeten te warm worden en niet genoeg geventileerd worden. Draag daarom niet te dikke sokken en kies voor schoenen die goed ventileren.

Merkt u dat u last heeft van minder kracht in uw voeten? Dan zouden aangepaste comfortschoenen kunnen helpen om met meer stabiliteit te lopen en te bewegen. Een podotherapeut kan u adviseren over welke schoenen of inlegzolen geschikt zijn voor u. Een inleg (steun)zool kan helpen om de druk over uw voet goed te verdelen en biedt de juiste ondersteuning. Daarnaast stimuleren inlegzolen de bloedcirculatie.

Oefeningen bij neuropathie in de voet

Het is bekend dat het doen van bepaalde oefeningen kan helpen om de zenuwfuncties te behouden en om de aanmaak van nieuwe zenuwen te bevorderen. Onderstaande oefeningen kunt u uitvoeren om de klachten bij neuropathie in de voet te verminderen.

Balans training

Balans training helpt om de spieren in uw voet (weer) sterk te maken en gevoelens van beklemdheid te verminderen. Ook vermindert u hiermee de kans op vallen.

Ga rechtop staan en houd u vast aan een stoel of tafel voor de stabiliteit. Zet uw voeten iets uit elkaar. Til langzaam één been zijwaarts op en houd deze positie 5 tot 10 seconden vast. Breng dan langzaam uw been weer naar beneden. Herhaal de beweging met uw andere been. Doe deze oefening 5 keer per been. Als u merkt dat uw balans beter wordt, kunt u deze oefening ook proberen zonder u vast te houden aan een stoel of tafel.

Strekken

Door regelmatig strekoefeningen te doen, maakt u uw lichaam flexibeler. Ook voorkomt u hiermee de kans op verwondingen bij het doen van oefeningen.

Ga rechtop staan. Plaats uw linkervoet iets achter u en zorg dat uw tenen naar voren wijzen. Zet met uw rechtervoet een stap naar voren en buig lichtjes door uw rechterknie. Leun naar voren met uw rechterbeen, terwijl u met uw linkervoet volledig op de grond blijft staan. Houd deze pose 15 seconden vast. Voer de oefening vervolgens uit met uw linkervoet voor en uw rechtervoet achter. Herhaal de oefening 3 keer per been.

Gratis Voetonderzoek bij Livit

Een uitgebreide voetanalyse met deskundig advies van een orthopedisch adviseur bij u in de buurt. Op basis van uw persoonlijke voetenpaspoort kunnen wij steunzolen op maat voor u maken.

Afspraak maken

Kom langs bij Livit

Onze orthopedisch adviseurs kunnen persoonlijke steunzolen voor u aanmeten en u verder voorlichten over de behandelmogelijkheden voor uw klachten.

 

cta image

Maak een afspraak met een orthopedisch adviseur

Livit bevindt zich op meer dan 400 locaties in het land, dus er is altijd een locatie bij u in de buurt!

Afspraak maken