Verzekerd bij één van de partners van VGZ. Wat verandert er in 2020 in uw vergoeding voor orthopedische schoenen?

U draagt orthopedische schoenen van Livit en bent verzekerd bij een van de hierover vermelde zorgverzekeraars, die wij verder ‘VGZ’ zullen noemen:

De vergoedingen voor orthopedische schoenen in uw VGZ pakket voor 2020 veranderen nogal. Lees hieronder wat dit precies voor u inhoudt:

Veranderingen vergoedingen orthopedische schoenen van de VGZ zorgverzekering

1) De vergoeding van uw orthopedische schoenen wordt verlaagd

Door deze aanpassing in uw VGZ polis zullen sommige wensen met betrekking tot het uiterlijk van de schoen niet altijd mogelijk zijn. Denk hierbij aan speciale modellen en/of het gebruik van bijzondere materialen. Uw orthopedisch adviseur zal hierin met u meedenken.

2) VGZ moet vooraf toestemming geven

Vanaf 1 januari  2020 kan Livit bepaalde typen orthopedische schoenen pas maken nadat VGZ toestemming heeft gegeven. VGZ stelt voor bepaalde orthopedische schoenen een toestemmingsvereiste in. Dit betekent dat om voor die orthopedische schoenen vergoeding te kunnen krijgen er vooraf een aanvraag bij VGZ moet worden ingediend. In enkele gevallen is dit óók opnieuw nodig als u al orthopedische schoenen van ons draagt. Livit zal deze administratieve handeling voor u regelen. Dit betekent wel een extra stap voordat u uw schoenen krijgt, wat naar inschatting een vertraging van enkele weken kan betekenen. Wij zijn hierin afhankelijk van VGZ.

3) Het reservepaar schoenen moet langer gedragen worden

Uw reservepaar schoenen dient u twee keer langer te gebruiken. Op dit moment mag u na 18 maanden vanuit uw verzekering aanspraak maken op een nieuw paar schoenen, indien uw huidige paar aan vervanging toe is. Voor uw eerste paar schoenen zal dit nog steeds gelden, maar vanaf 2020 mag uw reserve/wisselpaar schoenen van VGZ slechts één keer per 36 maanden worden vervangen, mits deze aan vervanging toe is. Mocht binnen de 36 maanden blijken dat uw schoenen niet meer adequaat zijn, vraagt VGZ ons uw schoenen te repareren. Na reparatie gaat een garantieperiode in, waarmee uw vervangingstermijn opnieuw wordt verlengd.

Overzicht vergelijking gebruikstermijn orthopedische schoenen 

Hieronder kunt u in één oogopslag zien welke vergoedingen de diverse zorgverzekeraars geven:

VerzekeraarGebruikstermijnReservepaarToestemming noodzakelijk?
CZ15 maandenNa 3 maanden. Gebruikstermijn 15 maanden na laatste levering.Ja
ASR18 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 18 maanden.Nee
Caresq15 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 36 maanden.Nee
Menzis15 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 15 maanden.Nee
Zilveren Kruis18 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 18 maanden.Nee
VRZ18 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 18 maanden.Nee
DSW15 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 36 maanden.Ja
VGZ18 maandenNa 3 maanden en gebruikstermijn 36 maandenJa

Vragen en antwoorden

Wij kunnen ons voorstellen dat u vragen heeft over de veranderingen in uw vergoedingenpakket van VGZ. Wij verwijzen u hiervoor naar uw zorgverzekeraar. Heeft u vragen over de brief van Livit of uw orthopedische schoenen? Neem dan contact op met uw Livit adviseur of onze Klantenservice via het contactformulier, of kijk in onderstaande lijst of uw vraag hier al beantwoord wordt.

Veelgestelde vragen

Onderstaande vragen worden het vaakst door mensen gesteld over dit product. Staat uw vraag er niet tussen of wilt u liever persoonlijk antwoord? Dan kunt u natuurlijk altijd terecht bij uw adviseur.

faq
Worden vanaf nu al mijn schoenen na 36 maanden kosteloos gerepareerd?

Nee, na 36 maanden worden uw schoenen niet kosteloos gerepareerd.

Ik krijg/neem om de 18 maanden schoenen. Mag dat nu om de 36 maanden? Of: moet ik nu 36 maanden met mijn schoenen doen?

Uw eerste paar mag na controle vervangen worden na 18 maanden en uw reservepaar mag na controle vervangen worden na 36 maanden. Als uw schoenen nog functioneren dan mogen wij uw schoenen nog niet vervangen.

Moet ik voor de aanvraag ook weer een briefje van de dokter inleveren?

Een verwijzing van uw huisarts of podotherapeut is niet nodig voor een reserve- of herhalingspaar van uw huidige schoenen.

Moet ik nu meer bijbetalen?

Nee, u hoeft niet (meer) bij te betalen. Alleen net als altijd uw eigen risico als die nog niet opgemaakt is en een eigen bijdrage. Voor orthopedische schoenen is wettelijk bepaald dat er een eigen bijdrage geldt. De overheid geeft aan dat iedereen betaalt voor schoenen, dus ook voor orthopedische schoenen.

Krijg ik mijn huidige schoenen nog vergoed?

Ja, u heeft altijd aanspraak op vergoeding van 2 paar adequate schoenen.

Goede redenen om bij Livit langs te komen

afbeelding

Klanttevredenheid

We vragen regelmatig aan onze klanten of ze tevreden zijn. Livit wordt gewaardeerd met gemiddeld een 8,2 (gemiddelde over de afgelopen 2 maanden).

afbeelding

Altijd dichtbij

Met meer dan 400 locaties zijn wij altijd bij u in de buurt.

afbeelding

We staan voor u klaar

Onze 155 orthopedisch adviseurs vinden samen met u de beste oplossing.

afbeelding

Persoonlijk en op maat

Hoe wij het hulpmiddel maken dat het beste bij u past? Door uw persoonlijke wensen te combineren met onze kennis en expertise. En u ondersteuning en persoonlijk advies te geven, zodat u weer vrij kunt bewegen.

afbeelding

Innovatie

We werken met de nieuwste materialen en digitale technieken. Zo bieden wij u garantie op kwaliteit en een optimaal comfort.

afbeelding

Goed geregeld

Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars. En regelen de vergoeding van uw hulpmiddel rechtstreeks met uw zorgverzekeraar.

illustratie

Afspraak maken

Bel (088) 245 20 00 voor een afspraak bij u in de buurt. Of maak online een afspraak.

Afspraak maken
illustratie

Klantenservice

Heeft u een vraag of hulp nodig? Wij helpen u graag verder.

Klantenservice
illustratie

Innovatie

Nieuwe technologieën, nieuwe materialen, nieuwe toepassingen.

Lees meer