Kinesiotape knie tapen / medical taping

Wat is knie taping ?

Met behulp van speciale kinesiotape kunt u uw knie tapen. Dit kunt u doen wanneer u, om wat voor reden dan ook, een knieblessure hebt opgelopen. U brengt dan een speciale tape aan rondom uw knie. Hierdoor wordt het kniegewricht ondersteund en zal u minder pijn voelen. Daarnaast kunt u dankzij het knie tapen makkelijker bewegen.

Kinesiologie tape zorgt ervoor dat uw knie stevig ondersteund wordt en biedt u tegelijkertijd bewegingsvrijheid. Daardoor kunt u makkelijker actief bezig blijven. Het is echter belangrijk dat u het tapen van uw knie altijd eerst overlegd met uw fysiotherapeut. Kinesiotape kan helpen bij soepeler bewegen, maar is geen vervanging van fysiotherapie. Uw fysiotherapeut kan u adviseren over het knie tapen en over welke vormen van beweging u het beste wel en niet kunt doen.

Hoe tapet u een knie?

Om zelf uw knie te tapen kunt u het volgende stappenplan volgen:

  1. Zorg er, voordat u gaat tapen, voor dat de huid rondom uw knie droog, schoon en vrij van haren is. Verwijder eventuele zeep- of lotionresten. Ook heeft u een goede schaar nodig om de tape te knippen.
  2. Knip twee stukken tape van 15 centimeter en twee stukken tape van 20 centimeter af. Knip in een bocht de hoekjes van de uiteinden af, zodat de stukken tape ronde uiteindes krijgen.
  3. Ga op de grond zitten met het gewenste been voor u uit en uw knie gebogen in een hoek van 90 graden.
  4. Pak een stuk tape van 15 centimeter haal het papier van de achterzijde af, zodat de plakzijde vrijkomt. Breng het stuk tape aan de buitenkant van uw knie aan, zodat de strook om uw knieschijf heen loopt. Volg de ronding van uw knieschijf. Wrijf het tape goed vast tegen de huid aan, om de hechting te versterken.
  5. Pak het andere stuk tape van 15 centimeter en breng dit op dezelfde manier aan, maar dan aan de binnenzijde van uw knieschijf. Volg wederom de ronding van uw knieschijf en wrijf de tape weer goed aan.
  6. Pak nu een stuk tape van 20 centimeter en breng dit, over de korte strook tape, aan bij de buitenzijde van de knieschijf. Doe dit stukje bij beetje en zorg steeds dat de helft van de eerdere tape bedekt is. Wrijf de tape goed vast.
  7. Pak nu het laatste stuk tape (ook van 20 centimeter) en breng dit op dezelfde manier aan op de binnenzijde van de knieschijf. Zorg er weer voor dat de helft van de eerdere strook tape bedekt is. Wrijf de tape goed vast.

Waar kan knie tapen bij helpen?

Het tapen van uw knie kan bijdragen aan:

  • Sneller herstel van de knie na een blessure.
  • Het kniegewricht en de spieren rondom de knie aansturen.
  • Uw stabiliteit verbeteren.
  • De pijn in uw knie verminderen.
  • Een snelle en actieve revalidatie.

De eigenschappen van kinesiotape

Kinesiotape is anders dan andere vormen van sport tape. Het heeft namelijk de volgende eigenschappen:

  • Qua dikte en gewicht is kinesiotape vergelijkbaar met uw huid. Het zal dan ook snel als een ‘tweede huid’ aanvoelen.
  • Rekt in meerdere richtingen. Zowel diagonaal als in de lengte.
  • Lucht- en vocht doorlatend. Hierdoor kan uw huid ademen en zweten onder de tape.
  • De hypoallergene plakzijde is warmtegevoelig. Daardoor hecht de tape goed, zonder voor huidirritatie te zorgen.
  • Blijft 3 tot 4 dagen op uw knie zitten.
  • U kunt dus gewoon douchen en zwemmen terwijl u de tape draagt.
  • Er zijn geen medicinale bestanddelen toegevoegd aan de tape.
  • Krimpt nadat het op de huid is aangebracht. Dit zorgt voor betere doorbloeding en vermindering van druk en pijn.
  • Gemakkelijk weer van de huid af te halen, zonder lijmsporen achter te laten.

Zelf kinesiotape aanschaffen?

Via onze webshop Blessurewijzer.nl kunt u uw eigen kinesiotape aanschaffen en bent u verzekerd van Livit kwaliteit tegen een zeer voordelige prijs.

Kinesiotape kopen